'מחירי רשתות השיווק יגרמו לקריסת החקלאים'

מגדלי הפירות מוטרדים ממבצעי המכירות ברשתות השיווק. המחירים הללו יגרמו לקריסת החקלאים, מתריע מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות.

שמעון כהן , כ"ו בטבת תשע"ג

חקלאות
חקלאות
פלאש 90

המבצעים האגרסיביים של רשתות השיווק שחלקן מוכרות פירות במחירים נמוכים ביותר מזעזעים את השוק ויגרמו בסופו של דבר לקריסת חקלאים, כך מתריע מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, אילן אשל.

לדברי אשל, המדיניות של רשתות השיווק שמתגאות במחירים הזולים היא להפסיד בכיס אחד על מספר מוצרים לזמן קצוב, אך להרוויח כפליים בכיס השני ממוצרים אחרים. לחקלאי אין את הפריבילגיה הזו ואם הוא מקבל תמורה שנמוכה מהוצאותיו הוא מפסיד. אין לחקלאים שומן של הון עצמי כמו ברשתות והמשמעות היא גדיעת מקור פרנסתו של החקלאי ומשפחתו.

בחלק מהמקרים הרשתות סופגות חלק מההוזלה כשהן עורכות מבצעים אגרסיביים, אולם החנויות האחרות והשווקים שנמצאים בקרבתה נאלצים לישר קו ומורידים את המחירים לחקלאים.

"יש כיום מצב אבסורדי", אומר אשל, "כשבדרך כלל פערי התיווך בחקלאות הם מופרזים והצרכנים משלמים מחיר מופקע בגלל גורמי השיווק ומאידך יש מבצעים אגרסיביים שגורמים לקיצוניות הפוכה. הצרכנים לא מרוויחים מהמצב הזה. האינטרס המשותף של כל הצדדים צריך להיות שמירה על יציבות מחירים מקסימלית כשכל גורם בשרשרת היצור והשיווק נהנה מרווח הוגן ללא חזירות".