השר ישי בכנס ירושליםחזקי עזרא

סוגיית גיוס החרדים לצה"ל הביאה לדיון סוער הבוקר (שני) בכנס ירושלים שהתקיים במלון קראון פלאז'ה בבירה.

"בשנים האחרונות צה"ל לא רוצה לגייס אלפי חרדים משיקולים תקציביים. אבסורד ששיקולים כלכליים-פנימיים קורעים את העם ומונעים גיוס אלפים המעוניינים להתגייס למסגרות המתאימות" תקף שר הפנים, אלי ישי.

"קשה מאוד לחייל דתי במסגרת רגילה בצה"ל, אין שום בעיה שמי שלא לומד יום שלם ילך לצבא, להפך – זה חובה, אבל במסגרת מתאימה".

לדברי השר ישי, קבוצות רבות בחברה הישראלית ובמערכת הפוליטית כלל לא רוצים לראות את הציבור החרדי משתלב בצבא, "יש אנשים בתוך הממסד שפשוט אינם רוצים לאפשר לזה לקרות, במקום ללכת ולחבק את הציבור החרדי, במקום לשלב אותו, פשוט לא מאפשרים לזה לקרות. למה שבגולני לא תהיה מחלקת נח"ל חרדי כמו בישיבות ההסדר? לא שלא ישחררו את הכסף ואת הרצון להרחיב את היריעות לאלפים שמעוניינים בכך?" שאל השר.

הרב דוד בלוך, מיוזמי הנח"ל החרדי תקף את אמירתו של השר ישי, "תראה לי אלף חרדים שרצו להתגייס לצה"ל בשנים האחרונות ולא נתנו להם". הרב בלוך יצא נגד מפלגת ש"ס והאשים את אנשיה שלא לקחו אף חלק ביוזמת הנח"ל החרדי, בניגוד למה שהם מנסים כלשונו להציג עד היום.

לטענת הרב בלוך, אין קשר בין חוסר בתקציב לגיוס החרדים, "תקציבי שילוב החרדים מגיעים ממשרד האוצר ולא ממומנים על-ידי משרד הביטחון וצה"ל".

צה"ל הבטיח, כך לטענתו, כי אם יהיה צורך בארבעה גדודים נוספים שמותאמים לחרדים - יפתחו ארבעה גדודים כאלה, הרב בלוך אמר כי כבר בתקופתו של אלעזר שטרן כראש אכ"א, הצבא "הכין את עצמו לשילוב חרדים מבחינת הצניעות ואפשרות לשיעורי תורה בזמן פנוי".

האלוף במיל' אלעזר שטרן ומועמד 'התנועה' לכנסת, העיד כי קיבל פניות רבות שלא להשתתף בכנס ירושלים, "אבל אני שמח להיות כאן, לשבת בין חבריי ולהשתתף בפאנל".

 "אי אפשר להכניס את כל מי שמשתמט לבית סוהר, זה לא יעזור, רק יעלה יותר למדינה. יש לאפשר לציבור החרדי לבחור אם להמשיך ללמוד או לצאת לעבודה, שם כבר באופן טבעי ייפגשו עם יתר הציבור בישראל, ייטמעו בחברה ובאופן הדרגתי וטבעי המצב ישתנה. בהשארת המצב על כנו, אנחנו פוגעים בעיקר בחרדים עצמם, בעוני שאנחנו גוזרים עליהם, בתרבות של עוני ותרבות שקר".

לדברי האלוף שטרן, מחלקות הנח"ל החרדי הן מסגרות קריטיות לחברה הישראלית ולמדינת ישראל, "היא סוג של שער לכניסת החרדים למקומות רבים".

שטרן טען כי בשירות חרדים יש אתגר ערכי ביטחוני - קודם כל בשביל להקטין את עומס המילואים שיש כיום על חיילי המילואים. אי אפשר להשוות בין שירות אזרחי-לאומי לבין שירות צבאי אך השירות הצבאי האזרחי הוא תנאי לעבודה – בלי שירות אין אפשרות לעבוד במקומות רבים ולכן חשוב השילוב בשירות האזרחי. ללמוד בישיבה זה לא פיקניק, אני מעריך את מי שמסוגל ללמוד יום שלם תחת 'תורתו אמנותו', אך ישנם עשרות אחוזים שלא לומדים ולו את המינימום, ואגב גם במגזר הדתי-לאומי ישנם בחורים כאלו", כך שטרן.

אלעזר שטרן בכנס ירושליםחזקי עזרא

יהודה משי זהב, יו"ר זק"א, שבנו התגייס לאחרונה לחטיבת גולני, העיד כי "השטח נמצא בשינוי, בשקט, קמות מסגרות לגיוס חרדים", לדברי משי זהב לא ניתן לגייס חרדים בכפייה, "צריך להיות פרקטיים, להחליט מה רוצים לעשות".

בדיון לקח חלק גם מנכ"ל מנהלת השירות האזרחי-לאומי, שר שלום ג'רבי, שהציג למשתתפים את נתוני ההשתלבות של הצעירים החרדים במסגרות השירות האזרחי, "מאז פקיעת תוקפו של חוק טל, במשך למעלה מארבעה חודשים, נאלצנו לדחות אברכים שרצו להתנדב ולסייע לקהילה ולחברה", סיפר ג'רבי.

"בעזרת התנהלות נחושה ומושכלת מול ההנהגה החרדית הצלחנו להוביל לגידול מתמיד במספר המצטרפים החרדים לשירות האזרחי. הצטרפותם של עשרות רבות של בני המגזר החרדי מוכיחה כי קיים רצון אמיתי בחברה החרדית להשתתפות בנשיאה בנטל".

ג'רבי הוסיף: "אין לי ספק כי כל חוק עתידי שיגובש יכלול את מסלול השירות האזרחי לחרדים. מדובר בפלטפורמה הנכונה והראויה לשילובם של בני המגזר החרדי בתרומה לקהילה ולמדינה ואני בטוח שאחוזי הגיוס לשירות האזרחי בקרב המגזר החרדי יוסיפו ויעלו".

הרב אליקים לבנון רב השומרון וראש ישיבת אלון מורה סיכם את המושב כשאמר "הציבור החרדי הוא ציבור מעולה, ציבור שרב אצלו החסד והנתינה. את סוגיית חוק טל ניתן היה לפתור מזמן, זו בעיה פוליטית עליה מתווכחים מי יפתור ומי לא, כשהפתרון יהפוך את הכלכלה הישראלית על פיה ויקדם אותה רבות".