בוגי יעלון
בוגי יעלוןפלאש90

בדברים תקיפים מתייחס המשנה לראש הממשלה, השר משה (בוגי) יעלון, לדבריו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, דברים אותם הוא מגדיר כהפקרות תקשורתית שבה נוקט אולמרט בשבועות האחרונים.

בראיון ליומן ערוץ 7 קובע השר יעלון כי בדבריו מפקיר אולמרט אינטרסים ביטחוניים ככל הנראה למען אינטרסים פוליטיים, ולטעמו דבריו של ראש הממשלה לשעבר בסוגיה האיראנית בתכנית 'עובדה' הינם לכאורה עבירה על החוק.

באשר לדבריו האחרונים של אולמרט ולפיהם הממשלה הנוכחית השקיעה מיליארדים במה שהגדיר כהזיות ביטחוניות, אומר השר יעלון כי מדובר בדברים חסרי אחריות של מי שאינו מכיר את התמונה המלאה נכון לתקופה הנוכחית.

לדברי יעלון התייחסותו של אולמרט לאיראן בתכנית 'עובדה' היא בעייתית בכל היבט, כלשונו. "יש פה חשבון פוליטי שנועד לקדם את 'קדימה' ולפגוע בראש הממשלה ובממשלה", אומר יעלון הסבור כי דבריו של אולמרט "יש לכאורה עבירה על החוק. כי יש כאן שימוש במידע מסווג בתכנית 'עובדה' שהוא הביא אותו לביטוי ללא אישור. זהו מידע שאולי ייחשף כשיפתחו ארכיונים בעוד כמה עשרות שנים, אבל לא כל דבר צריך להביא לפתחו של בית המשפט".

יעלון מדגיש כי מהלכיו אלה של אולמרט הם מעשים שלא ייעשו, מהלכים בהם פרץ ראש הממשלה לשעבר כמה גדרים לטובת קידום אינטרסים פוליטיים על חשבון אינטרסים לאומיים, "וזה דבר שלא ייעשה".

באשר לתוכן דבריו של אולמרט אומר יעלון כי כמי שמכיר היטב את המציאות הביטחונית והמדינית הוא מודע היטב להשקעותיה של הממשלה בחיזוק יכולותיה ההגנתיות וההתקפיות, יכולות שהוכחו, אם כי בממד הקטן יותר, במבצע 'עמוד ענן'. עוד הוא מזכיר את הישג העלאתו על סדר היום הבינלאומי של הנושא האיראני, בניגוד לרצונם של רבים בעולם לטאטא את הבעיה מתחת לשטיח. להערכתו ללא המהלכים  המדיניים של ישראל לא היו ננקטות סנקציות נגד האיראנים, ובמקביל הייתה ועודנה קיימת החובה להיערך להתמודדות של ממש בתחושה ובהבנה ש'אם אין אני לי מי לי'.

בהמשך דבריו התייחס השר יעלון גם לדברי יו"ר 'קדימה', חבר הכנסת שאול מופז, על שאיפתו לחבור לממשלת אחדות לאומית שתוכל לנפות מפלגות קיצוניות, כהגדרת מופז, כדוגמת 'הבית היהודי'. לטעמו של יעלון מדובר בסתירה פנימית שכן לא ניתן להגדיר ממשלה כממשלת אחדות כאשר היא מוציאה מתוכה שותף כלשהו. "אנחנו מעוניינים בממשלת אחדות עם כל הגורמים הציוניים שמוכנים ללכת לסדר היום שלנו", אומר יעלון.

באשר לדרישות מופז להסכים למספר עקרונות – מו"מ מדיני, שוויון בנטל ושינוי שיטת הממשל – אומר השר יעלון כי לצערו גורמים מתוכנו מאשימים את ממשלת ישראל כסרבנית המהלך המדיני, וזאת על אף שמשחר הציונות לא נמצא פרטנר ערבי שיסכים לקיים מו"מ אמיתי עם ישראל. כך היה עם ערפאת וכך גם עם אבו מאזן.

לדבריו אותם גורמים מתוכנו השבים ומטיחים בממשלת ישראל את האשם "גורמים נזק קשה מאוד להתמודדות שלנו מול המערכה הבינלאומית". לטעמו יש לשוב ולהבין שמקור העימות אינו גבולות 67' כפי שיש מי שמנסה לתאר זאת כך אלא מאבק על עצם זכותנו להתקיים.

"אמרנו שנמשיך לדון אבל לא נהיה פראיירים", אומר יעלון באשר לסיכויי המו"מ המדיני. לדבריו הדגש במו"מ שכזה לא צריך להיות על סוגיית הקרקע הנוחה כל כך לפלשתינים "כי הן רק מקבלים ואנחנו רק נותנים", אלא על סוגיות מהותיות בסופיות הסכסוך, ההכרה בנו, הטרור וכו'.

באשר לשוויון בנטל אותו דרוש מופז קובע יעלון כי גם הליכוד תומך בעיקרון זה אך מבלי לקרוא מלחמה על הציבור החרדי, וברוח זו המתווה אותו קידם הוא עצמו, מתווה שללא חקיקה דרקונית התובעת הליכה לכלא לכל מי שלא יגויס כפי שתבעה 'קדימה', מתפתח תהליך טבעי בו בעבר היו כ-90 מתגייסים חרדיים, מאוחר יותר 300 וכיום 3000 מתגייסים.

באשר לשינוי שיטת הממשל סבור יעלון כי יש להבהיר במה בדיוק מדובר, אם בהעלאת אחוז החסימה או בשינויים אחרים. הוא מזכיר שאמנם המשילות קשה לנוכח ריבוי המפלגות, אך עם זאת בעוד מהלכי איחוד מבוצעים בימין הרי שמפלגות אחרות שספק אם יעברו את אחוז החסימה מסרבות לחבור זו אל זו משיקולי אגו.

השר יעלון התבקש להתייחס גם לדברי מופז אודות היותו ראוי יותר לתפקיד שר הביטחון מיעלון עצמו. מופז אמר: "בנושא הביטחון יש לי את הניסיון הגדול ביותר. הייתי רמטכ"ל שר ביטחון וממונה על הדיאלוג האסטרטגי. אני מעריך את בוגי – הוא היה פקוד שלי. מיניתי אותו לאלוף פיקוד מרכז, והמלצתי עליו לתפקיד הרמטכ"ל. הוא אדם ראוי מאוד. העניין אינו אישי. יש בינינו הבדלים גדולים מאוד בתפיסות העולם. הוא נמצא ימינה מנתניהו בכל הקשור לנושאים המדיניים והביטחוניים". יעלון מנגד מעדיף "שלא לחלק את עורו של הדוב בטרם צדנו אותו". לדבריו כעת יש להתמקד במאמצים להשיג את הניצחון בבחירות ולא לעסוק בחלוקת המשרות ואיוש התיקים.

לקראת סוף דבריו תוקף השר יעלון גם את יו"ר 'התנועה', ציפי לבני המגדירה את עצמה כתקווה שתביא לשלום אמיתי. לדבריו דווקא היא שראתה כיצד מתווה אנאפוליס נדחה וכיצד מתווה מפליג יותר שאותו הציע אולמרט, מתווה שכלל כניסת פליטים שמשמעה הכרה בשיבה הפלשתינית, גם הוא לא נענה על ידי הפלשתינים, דווקא היא צריכה להבין שלא ממשלת ישראל היא הסרבנית אלא היא המושיטה ידה לשלום וידה נותרת תלויה באוויר.

"איך היא תולה שלטי תקווה ושלום ברחובות? כל פעם התקווה הזו התנפצה כאשליה. כך היה בתקוות השלום עכשיו, כך בהתנתקות מעזה שהבטיחו שתביא לשקט, וכך בהתכנסות מיהודה ושומרון שהתנפצה ברך ה' עוד לפני שהגיעה לידי ישום. זה היה דגלו של אולמרט. על בסיס מה תוקפים אותנו? זו הפקרות מדינית, אז אם אין לה דגל אחר לקושש מנדטים שלא תתמודד בכלל".