אישורי כלאיים?
אישורי כלאיים?פלאש 90

פיתוח ישראלי המבקש לשחזר פיתוח חקלאי מתקופת התנ"ך שנועד ליצר ירקות אקולוגים ועמידים יוצג בתערוכה החקלאית הגדולה שתתקיים בסוף החודש בישראל.

לטענת מפתחי השיטה, או מחדשיה, בעת העתיקה, עוד לפני שגילינו את "קיצור הדרך" של השימוש בכימיקלים, נהוג היה לערבב בין סוגי ירקות שונים כדי ליצור שתיל המהווה מקור מזון עמיד ואמין יותר. "הרעיון עשה קאמבק בתקופתנו המודרנית כתוצאה מלחץ בינלאומי לצמצום השימוש בחומרי הדברה כבדים לחיטוי הקרקע".

משתלות חישתיל, יצרני שתילי החקלאות הגדולים בישראל, מציגים את פיתוח השתילים המשולבים.

תהליך הגידול שהתגלה בחקר תקופה הקדומה מאפשר לחקלאים לגדל זני ירקות פופולאריים של עגבניות, מלפפונים, חצילים ועוד. זאת כאשר השתיל ממנו גדל הירק "נתפר" על שורשים של צמח עמיד יותר המקרין על גזע השתיל את תכונותיו והופך את השתיל הרוכב על השורשים העמידים למקור מזון טוב יותר.

"זיהינו את הפוטנציאל שנוצר לשילוב השתילים המורכבים", אומר דודו מגל, מראשי חישתיל. "השתילים המורכבים ירשמו השנה שיא של יצור 90 מיליון שתילי ירקות. כיום זהו אחד ממנועי הצמיחה העיקריים בתחום שתלנות הירקות הפירותיים בארץ ובעולם. ככל שהתקינה והאכיפה בנוגע לניקיון תוצרת חקלאית גדלה, כך גובר הביקוש לפתרונות אקולוגים העומדים בסטנדרטים ההולכים ומחמירים מבחינת השימוש בחומרי הדברה וכימיקלים בגידול הירקות".

ב'חישתיל' מציינים כי "השתיל המורכב מניב יותר מזון ועמיד יותר מפני מחלות. שתילי ירקות רגישים במיוחד למחלות קרקע כגון פוזריום, מקרופומינה, מונוספוראקוס ווירוס mnsv. ניסיונות שטח הוכיחו כי לשתילים המורכבים עמידות טובה למחלות אלו. מערכת השורשים המפותחת מעמיקה לתוך הקרקע ונאחזת בה היטב ובדרך זו גם חוסכת במים מכך שהיא מגיעה וניזונה ממקורות מים עמוקים יותר ששורשים אחרים אינם מגיעים אליהם".

ואולם הבעיה העומדת מאחורי המיזם כולו היא זו ההלכתית. איסור כלאיים ידוע ומפורסם לכל והרכבת ירקות לרוב אסורה. הרב יהודה עמיחי, ראש מכון 'התורה והארץ', מספר כי הוא מודע לפיתוחי 'חישתיל' בתחום זה של הרכבת ירקות, ואף ניסה להציע להם פתרונות הלכתיים שיסייעו בידם לגדל את המוצר מבלי לחרוג מגדרי ההלכה, אך לדבריו הם סירבו.

בדבריו מדגיש הרב עמיחי כי על מנת להציג את הפתרונות ניסו אנשי המכון להגיע עד קצה גבולות ההיתר, אך לא זכו לשיתוף פעולה מצד 'חישתיל'.

הרב עמיחי מציין כי הרכבת ירקות יכולה להיות מותרת במקרים מסויימים כאשר מדובר באותו זן כללי, כלומר בין שני זני עגבניות, שני זני מלפפונים וכיוצא באלה, וגם אז לא בכל מקרה ולא בכל מצב. עם זאת הוא מדגיש כי אכילת ירקות מורכבים מותרת גם אם פעולת ההרכבה אסורה על המבצע.