מתרחקים. הרב עמאר
מתרחקים. הרב עמארפלאש 90

הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר פירסם היום (רביעי) פסק הלכה יוצא דופן, בו נכתב כי בעלי השליטה בגופים הפיננסיים הציבוריים, הטייקונים, מחויבים לנהל את הכספים המופקדים בידם בניקיון כפים וביושר.

במהלך מסיבת עיתונאים שקיימה התנועה לאיכות השלטון, קבע הראשון לציון כי יש איסור הלכתי לקיים "בעלות צולבת" במשק, דהיינו תחרות בין חברות שונות השייכות לאותו בעל שליטה.

"גם ההלכה מכירה בכך שטבע האדם לנטות אחר טובת עצמו, ובהחזקה צולבת יש חשש להטותו מדרך הישרה, ומן השיקול הנכון, ובודאי שבסופו של דבר יוצאים מזה נזקים רבים לציבור המפקיד בידיו את כספם".

הרב עמאר פסק כי אסור לבעלי השליטה להשקיע כספים אלו של הציבור בחברות שלהם עצמם, או שמתנהלות על ידם מצד אחר, שכן עשויה לצמוח להם מזה רווח או טובות הנאה.

בפסק ההלכה נכתב כי חל על בעלי השליטה וכל עושי דברם, ובכלל זה גם מנהלי כספי הציבור, דין שומרי שכר ובכך, למעשה, הוא מחיל עליהם חובות שונות של זהירות יתרה והימנעות מכל מצב של ניגוד עניינים, ואף משית עליהם אחריות במידה ונגרם נזק לכספו של הציבור.

הרב עמאר קבע כי יש לפעול כדי להביא שינוי בתחום זה, אשר בו תלויה פרנסתן של הרבה משפחות בישראל, ובפרט לעת זקנה, ובכלל זה להביא את הדברים לידי חקיקה כראוי, כדי שיהיו הדברים מבוצעים הלכה למעשה, ובפיקוח ראוי.

בשנים האחרונות, התנועה למען איכות השלטון הינה בין הגופים החברתיים היחידים, אשר שמו להם למטרה להילחם בתופעת הריכוזיות במשק הישראלי ולפרקה מן היסוד; כחלק מטיפולה בנושא סברה התנועה כי יש חשיבות עליונה לכך לשמיעת קולו של העולם התורני בנושא.

לקריאת פסק ההלכה המלא.