בניה בדואית
בניה בדואיתצילום: פלאש 90

למרות היותה של הממשלה ממשלת מעבר ולמרות העובדה שזו אחת מישיבות הממשלה הממשלה האחרונות בהן משתתף השר בני בגין, אישרה הממשלה את התיקונים שהכניס השר בגין במתווה להסדרת התיישבות הבדואים בנגב.

בין היתר מבקשת התכנית להגדיל מאוד את מספר הישובים הבדואיים המותוכננים לקבל מעמד חוקי בנגב ואף להגדיל באופןו ניכר את כמות הקרקעות אותן יקבלו הבדואים לבעלותם המלאה במסגרת ההסדר.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בישיבה, כי "מטרת ההחלטה ההיסטורית הזאת - לשים קץ למציאות שבמשך 65 שנה איבדה המדינה את השליטה באדמות שעליהן התפשטו הבדואים".

לדבריו, "יישום ההחלטה ישים קץ להתפשטות הבניה הבלתי חוקית של הבדואים בנגב ויביא לשילוב טוב יותר של הבדואים ולהחזרת הקרקע למדינה. כל ממשלות ישראל נמנעו מטיפול בנושא הזה, אבל ההחלטה האמיצה הזאת תאפשר להמשיך בפיתוח המשגשג של הנגב לטובת כלל תושביו".

למרות דבריו החמים של ראש הממשלה, התכנית עצמה, ובמיוחד מועד אישורה, על ידי ממשלת מעבר ובסיטואציה פוליטית בלחתי אפשרית עבור השרים, מעוררים ביקורת במערכת הפוליטית ומחוצה לה.

עו"ד בצלאל סמוטריץ' מתנועת רגבים הסביר ביומן הצהריים של ערוץ 7 את פרטיה של ההחלטה, והדגיש כי מדובר במחטף שלטוני. לדבריו, ההחלטה מנסה לטשטש את תוספת 50 אלף הדונמים שיוענקו לבדואים, ואף משנה את התמונה בנוגע לדרך הוכחת תביעות הבעלות בדרך שתפגע אנושות ביכולתה של המדינה להגן על האינטרסים שלה.

נזכיר כי בג"ץ דחה את עתירת 'רגבים' שלא לקיים את הדיון בטענה פרוצדוראלית שהדיון לא התקיים ועל כן אין מקום לעתור נגד קיומו. לדבריו של סמוטריץ' עם כל הכבוד לבג"ץ מדובר בהחלטת טעות אך יש לכבדה, ומיד לאחר שתאושר הצעת בגין ידאגו אנשי 'רגבים' להתייצב בבג"ץ ולשטוח את טענותיהם על חוסר הלגיטימציה של המהלך הממשלתי.