צילום מהאוויר של הגן לאחר אירוע הונדליזם
צילום מהאוויר של הגן לאחר אירוע הונדליזםבאדיבות רשות הטבע והגנים

עבודות השיקום בגן לאומי עבדת, אתר הדגל של הארכיאולוגיה בישראל, הסתיימו בימים אלו לאחר שלוש שנים ובהשקעה של כ-8.7 מיליון ₪.

במסגרת העבודות באתר, שאף הוכרז בשנת 2005 ע"י אונסק"ו כאתר בעל חשיבות מיוחדת למורשת התרבותית העולמית, תוקנו הנזקים הכבדים שנגרמו לגן ע"י וונדליסטים, שפרצו למקום ב5 באוקטובר 2009 והשחיתו כל חלקה טובה.

כזכור, פקחי רשות הטבע והגנים שהגיעו בבוקר למחרת האירוע לגן הלאומי גילו כי במהלך הלילה אלמונים גרמו נזק עצום לעיר הנבטית הקדומה ולמאות ממצאים ארכיאולוגיים שבתחומה. האלמונים הפילו עמודי כנסיות שניצבו במקומם מאות בשנים, ניתצו ושברו אבנים וכתובות, ציירו על החומות כתובות גרפיטי ושמן, חיבלו קשות במזבח ובגת שבמקום- מהעתיקים ביותר בישראל, ואף השחיתו את המתקנים והשילוט כמעט לחלוטין.

ממשלת ישראל החליטה להשתתף בעלות שיקום הנזקים והוחלט על פרויקט תלת שנתי בהשתתפות ששה משרדי ממשלה. במסגרת עבודות השיקום, הוחזרו קירות ומשקופי אבן שנעקרו ממקומם, שוחזרו קשתות, בוצע שימור מכלול הכנסיות והמקדש הנבטי ושיקומם,  הוסר גרפיטי מ250 מ"ר של קירות, אלמנטים עדינים, ממצאים ארכיאולוגים ושלטים, הושבו אמצעי ההמחשה שניזוקו, חודשה התאורה שניזוקה, התשתיות והלוגיסטיקה שופצו ועוד.

כמו כן, הוצבה מערכת אבטחה היקפית למניעת פריצות עתידיות.

אורית בורטניק, הממונה על שימור אתרים במחוז דרום, רשות הטבע והגנים אמרה כי "אף על פי כי נראה שהצלחנו להחזיר את המצב בגן הלאומי לקדמותו, ערכם של הממצאים הארכיאולוגים אבד לנצח. הנזק הוא בלתי הפיך".