מעלה גלבוע
מעלה גלבועערוץ 7
מספר חברי קיבוץ מעלה גלבוע שלחו בימים האחרונים מכתב לקהילה בו הם מבקשים לקיים תפילה משותפת בליל שבת של נשים וגברים.



במכתב צויין, "על אף שאנו מרגישים חלק בלתי נפרד מהקהילה ושמחים ורוצים להיות חלק בה, אנו מרגישים שהתפילה בבית הכנסת אינה משקפת בצורה מלאה את השקפת עולמנו".

"אנו חיים בעולם שוויוני בו לכל מרכיבי הקהילה, גברים כנשים, יש ביטוי בחיי הקהילה. אמנם הביטוי לא בהכרח זהה אך אין קול אחד שהוא דומיננטי יותר מחברו. אנו שואפים שצורת חיים זו תשתקף גם בתוך בית הכנסת ולא רק חוצה לו, ועל כן אנו רוצים שהובלת התפילה תעשה בשני צידי המחיצה ולא רק בצד הגברים. כיון שאנו אמונים על שמירת הלכה ללא כל סטייה, התפילה תתבצע תוך שמירה מדוקדקת של כל פרטי ההלכות, והדברים אף קבלו את הסכמתו של הרב בני רב הקיבוץ. במקום תהיה הפרדה בין גברים ונשים עם מחיצה, בחלקים של התפילה שליח הציבור יהיה גבר, בקטעים אחרים שליחת הציבור תהיה אישה".

במכתב צויין כי סדר התפילה יהיה כך שפרקי "שיר השירים" יקראו ע"י גברים ונשים, קבלת שבת תתנהל ע"י אישה ודבר התורה בין מנחה לערבית ינתן גם ע"י הנשים. חברי הקיבוץ מציינים במכתבם "אין אנו רוצים לפרוש מהציבור באופן קבע ועל כן תפילה זו תתבצע רק מידי פעם כדי להזכיר לאחרים ובעיקר לעצמנו את השאיפות הרוחניות שלנו”.

רב הקיבוץ, הרב בני הולצמן, התייחס בשיחה עם ערוץ 7 לפולמוס הקיבוצי. הרב עצמו ציין כי בעבר התיר לאישה למסור דבר תורה במהלך תפילת השבת.

"אין בעיה הלכתית שאישה תגיד דבר תורה בפני מתפללי בית הכנסת", אמר הרב והדגיש כי ההחלטה עברה ברוב עצום בקיבוץ. "בנוגע לתפילה המשותפת בערב שבת אני יודע שכמה משפחות בקיבוץ התארגנו באופן פרטי לעשות תפילה במתנ"ס של הקיבוץ ומדובר רק על ליל שבת. שאלו אותי כרב הקיבוץ האם אני אטיל וטו  ואמרתי להם שלא - אבל בבית הכנסת המרכזי של הקיבוץ אני לא אסכים. יש לנו קהילה מגוונת שיש לה עולם רוחני עשיר. לכן לכל דבר שמונעים יש מחיר וגם לכל דבר שמתירים יש מחיר וצריך ללכת בזהירות רבה ולא לעבור את הגבול הלכתי".

הרב הולצמן הוסיף, "האחריות מוטלת עליי, יש דברים שמבחינה ציבורית ועניין של כבוד הציבור אין מקום לעשות מניין עם חזנית בבית הכנסת. מי שמארגן את התפילה הוא רב שהוא וחבריו חושבים שהדבר פוגע להם ברוחניות, זו זכותם לעשות על פי התרים שלהם. בבית הכנסת שלנו אין מקום".

לשאלה האם הוא לא חושש מהחלטות תקדימיות מעין אלה המעלות ריח של רפורמיות, "הקרע כבר קיים ועכשיו צריך לרפא אותו. עצם זה שלא ניתן למניין כזה להתקיים עלול  לגרום לפירוד ובלי זה יגרם פירוד גדול יותר".

אחד התושבים שביקש לא להזדהות אמר לערוץ 7, "אני מוקיע את היוזמה. אין מקום לרפורמים או לקונסרבטיבים בקהילתנו. זו לא דרכנו".