הצבעה בקלפי בטירה. הבוקר
הצבעה בקלפי בטירה. הבוקרצילום: פלאש 90

משטרת ישראל החליטה לחקור חשדות לזיופים ומעשי מרמה שנעשו לכאורה בקלפיות במגזר הערבי.

ההחלטה התקבלה בעקבות תחקיר של העיתונאי קלמן ליבסקינד מ'מעריב' שחשף עדויות של פעילי ועד מתיישבי שומרון ששימשו כחברי ועדת קלפי ולאחר פגישה של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליקים רובינשטיין, עם המפכ"ל וקצינים בכירים במשטרה.

ביום הבחירות עצמו ארגן ועד מתיישבי שומרון מאות מתנדבים ששימשו כחברי ועדת קלפי ומשקיפים בקלפיות ברחבי המגזר הערבי על מנת לשמור על טוהר הבחירות.

בשבת האחרונה פורסמו עדויותיהם של חלק קטן מהמתנדבים של הוועד מהם עלתה תמונה מדאיגה מאוד של רמאות וזיוף קולות, העלאה וירטואלית של אחוזי ההצבעה ואף ניסיון לשחד את המתנדבים על מנת ש'יעלימו עין' מהמעשים.

אתמול נועדו עם צמרת המשטרה השופט רובינשטיין, מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס ובכירים בוועדה. הוועדה העבירה למשטרה מספר תלונות לגבי אי סדרים בקלפיות במגזר הערבי. בנוסף, בעקבות התחקיר שפורסם במעריב פנה רובינשטיין למפכ"ל יוחנן דנינו בבקשה שהמשטרה תחקור גם את הטענות העולות מהתחקיר. 



מנכ"לית הוועדה, עו"ד עדס, אמרה אמש לאחר הפגישה: "ועדת הבחירות נמצאת בתהליך העברה למשטרה של כל החומרים שבידה הנוגעים לקלפיות שבהן נפלו אי סדרים לכאורה. במסגרת שיתוף הפעולה עם הוועדה מינתה המשטרה צוותים מקצועיים לטפל בנושא. החקירה תהיה בפיקוח המפכ"ל וראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה". היא הוסיפה כי את החקירות ילוו אנשי המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה. 

אתמול שיגר שגיא קייזלר, מנכ"ל ועד מתיישבי השומרון, מכתב תלונה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לחקור זיופים שהתגלו לטענתו בקלפיות במגזר הערבי. טענות אלה עלו גם בתחקיר מעריב. במכתבו לעו"ד יהודה וינשטיין כותב קייזלר כי ביום הבחירות הוא שימש כיו"ר ועדת קלפי מטעם הליכוד-ביתנו בקלפי מס' 15 בכפר עראבה. 



"מתוקף תפקידי כמנכ"ל ועד מתיישבי השומרון, שיבצתי כ-120 איש כחברי ועדת קלפי בקלפיות הערביות ועוד כ-160 משקיפים", כתב. "במהלך יום הבחירות נחשפנו לזיופים לאורך כל שעות היממה שנעשו לנגד עינינו. בהמשך, בעת ספירת הקולות, נדרשנו לקיים רישום פיקטיבי של ההצבעה שמטרתו הגדלה של מספר המצביעים ורישומם כמצביעי המפלגות  הערביות. בין היתר הוצע לנו שוחד באמצעות הענקת עשרות קולות למפלגת הליכוד, כשבתמורה אנו נאשר את הגדלת מכסת המצביעים. חבריי ואני סירבנו לכך וזכינו לאיומים מסוגים שונים על חיינו ועל בריאותנו".

מוועד מתיישבי השומרון נמסר כי למיטב הערכתם נוכחות המשקיפים בקלפיות מנעה לפחות כמה אלפי קולות פסולים וקרוב לוודאי גרע מהמגזר הערבי מנדט שלא כדין ובמקביל המנדט מצא את מקומו בבית היהודי מה שהביא רוב למחנה הלאומי.