יש עוד מה ללמוד
יש עוד מה ללמודקונגרס הנוער

לרגל הקונגרס הציוני הארצי לנוער שהתקיים השבוע ביוזמת המועצה הציונית בישראל וההסתדרות הציונית העולמית ערך מכון המחקר "מרקט ווטש" לבקשת המועצה הציונית בישראל, סקר שבחן את מידת הציונות בקרב בני הנוער. הסקר נערך בשבוע האחרון, בקרב 300 בני נוער, ישראלים בגילאים 15-18.

מן הממצאים עולה כי 53.5% מקרב בני הנוער בישראל (מתוכם 70.8% מקרב המגזר החרדי, 63.3% מקרב המגזר הדתי ו- 48.2% מקרב המגזר החילוני) לא מכירים את הסכם אוסלו, 6.7% מבני הנוער חשבו כי מדובר בהסכם שלום בין ישראל למצרים ו- 2.8% חשבו שמדובר בהסכם בין ישראל לירדן.

בנוסף,  93.6% מקרב בני הנוער לא שמעו על ספינת קארין A ו- 48.2% מבני הנוער לא מכירים את השם אלי כהן. המצב טוב יותר לגבי ציון כ"ט בנובמבר כאשר 28.7% מבני הנוער טענו כי לא מכירים את התאריך. דווקא אצל הנוער החרדי, 80.6% לא שמעו על תאריך כ"ט בנובמבר.

 ממצאים נוספים שעלו מהסקר מצביעים על כך כי במידה והגיוס היה רשות ואינו חובה 84.6% מקרב בני הנוער בישראל יבחרו להתגייס לצה"ל או לשירות הלאומי. מתוכם 58.6% יבחרו להתגייס לשירות קרבי. לעומת זאת, 11.8% ציינו כי לא היו מתגייסים לצבא או לשירות הלאומי. נתון מעניין מצביע על כך כי המוטיבציה לשירות קרבי הולכת וקטנה באחוזים רבים בין הנשאלים מכיתה ט' ועד כיתה יב'.

עוד נבדק ההיכרות של בני הנוער עם מילות ההמנון הלאומי – התקווה. 82.9% מבני הנוער מכירים מצוין את כל המילים ו - 9.9% מכירים חלק גדול ממילות ההמנון, לעומת זאת 1.7% ציינו שלא מכירים כלל את מילות ההמנון.

זאת ועוד 82.9% מבני הנוער מגדירים עצמם כציוניים לעומת 15.8% שמגדירים עצמם כלא ציוניים ו- 1.3% מהנשאלים לא ידעו להגדיר עצמם. בנוסף, 99.5% מבני הנוער ביקרו בירושלים לפחות פעם אחת (מתוכם, 71.5% ביקרו בה בחצי השנה האחרונה) ו- 0.3% לא ביקרו בה כלל.

84.2% מבני הנוער ציינו כי בעוד 15 שנה ימשיכו להתגורר בישראל בעוד ש 11.7% ציינו כי יגורו בחו"ל ו – 4.1% מהנשאלים ציינו כי עדיין לא יודעים היכן יגורו. קרוב ל-100% מהנשאלים המתגוררים בירושלים העידו על עצמם שיישארו לחיות בישראל בוודאות לעומת הנשאלים תושבי תל אביב ש 81.3% העידו על עצמם כי יישארו לחיות בארץ.

כמו – כן ציינו בני הנוער בסקר כי יעדיפו לקנות מוצרים שמיוצרים בישראל על פני מוצרים המיוצרים בארה"ב במידה והמוצרים בעלי מחיר זהה: 77.8% ציינו כי יקנו את המוצר הישראלי ו – 17.3% יקנו את המוצר האמריקאי, 4.3% ציינו כי אין להם העדפה מסוימת.

במדד הציונות בקרב הדמויות ההיסטוריות מוביל הרצל כאשר 94.8% מקרב בני הנוער הצביעו כי הרצל הוא דמות ציונית בעיניהם. אחריו מדורג במדד הציוניות המשורר הלאומי, חיים נחמן ביאליק כאשר 81.4% מקרב בני הנוער ציינו כי הוא דמות ציונית. 63.4% מהנשאלים ציינו כי יוני נתניהו מהווה דמות ציונית בעוד ש 17.5% מהנשאלים ציינו שכלל לא מכירים אותו. 51.8% ציינו כי הרב קוק הוא דמות ציונית בעוד 16.2% טענו כי הוא אינו ציוני.

ראש המחלקה לפעילות בישראל ולמאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל: "ממצאי הסקר מוכיחים כי הציונות עדיין חיה ובועטת ורלוונטית גם היום ואולי אפילו יותר מתמיד. אין ספק כי הנוער בישראל מחובר לציונות ולארץ ישראל אך לצד זה יש צורך לחזק ולהעמיק את הידיעות בתחום ההיסטוריה של הציונות ומדינת ישראל ובמיוחד במגזר החרדי ששם ניכרים פערים משמעותיים בתחום הכרת יסודות הציונות וההיסטוריה העדכנית של מדינת ישראל".