אירוע המרמרה
אירוע המרמרהדובר צה"ל

ועדת השופט טירקל לבחינת הליקויים שליוו את הטיפול בפרשת המרמרה מפרסמת היום (רביעי) את הדו"ח השני ובו התייחסות להתנהלות מנגנוני הפיקוח האזרחיים לאירועים ביטחוניים מעין אלו.

הדו"ח מציג שורת ליקויים שבראשם היעדרו של גוף אזרחי שירכז את הטיפול בסוגיות ביטחוניות מהזווית המשפטית והבינלאומית שלהם.

לטעמה של הועדה נכון לבחון אפשרות לקידום מדיניות שבה בכל אירוע ביטחוני חריג ומשמעותי תיפתח חקירה. זאת על אף שבמקרה המרמרה, סבורה הוועדה, נכון החליט הפרקליט הצבאי הראשי כאשר קבע שלא תיפתח חקירת מצ"ח בפרשה. לטעמה של הועדה החלטה זו תואמת את הדין הבינלאומי, ועם זאת נכון לבחון שינוי מדיניות.

באשר ליחס בין המשפט הצבאי הישראלי לבין הדין הבינלאומי קובעת הוועדה כי בדרך כלל עומדים כללי הלחימה בכללי המשפט והדין הבינלאומיים.

הוועדה ממליצה שישראל תוביל חקיקה שתטפל בלאקונות בחוק אל מול החוק הבינלאומי, כלומר סוגיות שבהן קיימת חקיקת דין בינלאומית אך בישראל אין חקיקה מתאימה.

באשר לאחריות גורמים ומפקדים שונים על אירועי המרמרה קובעת הוועדה כי נכון לקבוע אחריות פלילית על גורמים אזרחיים שתחת אחריותם בוצעו עברות.

הוועדה ממליצה כי במקרים מעין אלה של המרמרה תתועד זירת האירוע ופריטים הנוגעים לאירוע יישמרו לבחינה ובדיקה מאוחרת. זאת בניגוד לאופן בו נהגו חיילי צה"ל במקרה המרמרה כאשר נטלו את הפריטים מהמקום.

מצה"ל נמסר בתגובה לדברים כי "ועדת טירקל הינה ועדה עצמאית ומקצועית, אשר מונתה על-ידי ממשלת ישראל, וזכתה לשיתוף פעולה מלא מצד מערכות הביטחון והמשפט בישראל, לצד התייחסויות מפורטות מצד ארגוני זכויות אדם ואנשי אקדמיה. הוועדה קבעה כי ככלל, מנגנוני הבדיקה והחקירה של טענות בדבר הפרות של דיני הלחימה בישראל, ובפרט אלו הקיימים בצה"ל, עומדים בחובותיה של ישראל בהתאם לכללי הדין הבין-לאומי. צה"ל מברך על קביעות אלו של הוועדה. בנוסף, המליצה הוועדה מספר המלצות לשיפור המנגנון הקיים. המלצות אלו תילמדנה ביסודיות על-ידי צה"ל ובהתאם לכך ייבחן הצורך בביצוע התאמות ושיפורים בתחומים שונים".