תותחנים
תותחניםצילום: פלאש 90

לוקהיד מרטין מארצות הברית, חברת KMW מגרמניה והתעשייה האווירית חתמו בימים האחרונים על הסכם לשיתוף פעולה לייצור משותף של תותח עבור צה"ל, כך חושף אתר "ישראל דיפנס".

שיתוף הפעולה נחתם במסגרת פרויקט התותח המתנייע הבא של חיל התותחנים, שיכונה "קרדום".

שיתוף הפעולה יוצא לדרך בעקבות החלטת צה"ל לחדש את פניו של חיל התותחנים ולהכניס בקרוב לשירות תותח מתנייע חדש.

כיום עושה צה"ל שימוש בתותח M-109 ("דוהר") שנקלט בצה"ל כבר לפני כ-40 שנה. זרוע היבשה מעוניינת בתותח אוטונומי בעל קליבר 52, קנה של 155 מ"מ, קצב אש גבוה, וצוות קטן ככל הניתן שנדרש להפעלתו.

במסגרת ההכנות למכרז החדש יזם מטה היבשה של התעשייה האווירית את הצגת הפלטפורמה החדשה לצה"ל. על פי ההסכם, התומ"ת שמוצע לצה"ל יהיה מבוסס על התותח AGM של KMW, כשהוא מורכב על תובה של משגר רקטות MLRS מתוצרת לוקהיד מרטין. הייצור יתבצע על ידי לוקהיד מרטין על אדמת ארצות הברית, כך שניתן יהיה לממן את הפרויקט מכספי הסיוע הביטחוני האמריקאי.

חברת בת של התעשייה האווירית בארצות הברית תהיה מעורבת בפרויקט. מערכת הניווט תהיה מתוצרת התעשייה האווירית וכך גם מרכיבים נוספים בתומ"ת. התותח המוצע עומד בדרישות זרוע היבשה. הוא יהיה אוטונומי לחלוטין, ובעל טעינה אוטומאטית. קצב האש שלו יהיה כ-8 פגזים בדקה, וניתן יהיה לבצע ירי באמצעות שני אנשים בלבד (אם כי צפוי שכל צוות יאויש על ידי 3-4 לוחמים, במקום 8 לוחמים ב"דוהר" כיום).

על פי הדיווח, העסקה בין התעשייה האווירית לחברות מגרמניה ומארצות הברית נחתמה במהלך השבוע האחרון.

התומ"ת המוצע צפוי להתחרות במכרז של מז"י מול תומ"ת שיוצע על ידי אלביט מערכות (כנראה בשיתוף חברת BAE מארה"ב) ומול הצעה של תעש לשדרג את ה"דוהר" (בשיתוף חברת ריימנטהל מגרמניה).

גורמים ביטחוניים אישרו את פרטי הידיעה.