בקבוק תבערה
בקבוק תבערהרויטרס

במוצאי השבת האחרונה יידו ערבים בקבוקי תבערה לעבר הבית היהודי בשכונת אבו טור שבירושלים. על התקרית שכמעט הסתיימה באסון סיפר ביומן ערוץ 7 ברוך פרוס, תושב המקום.

השעה הייתה שמונה בערב כאשר הוא עצמו היה מחוץ לבית, אך כשהתקרב אל המבנה ראה כוחות רבים של משטרה ומשמר הגבול ואת מאבטחי המבנה עסוקים בכיבוי הבערה.

לדבריו אחד הבקבוקים פגע סמוך לצינור גז. "כל הבית יכול היה לעלות באוויר...", כלשונו.

בהמשך הגיע למקום מפקד תחנת 'עוז' שבחן את המקום והבטיח שיטפל באירוע באופן אישי וידאג להביא לתפיסתם של המחבלים. פרוס מציין כי התחושה שהעניק להם מפקד התחנה היא של עבודה רצינית ומחויבות של ממש ללכידת מיידי הבקבוקים. "ההרגשה היא שהוא באמת רוצה לעשות את זה".

פרוס מציין בדבריו כי האירוע החמור אתמול אינו אלא עוד אחד בשרשרת תקיפות ואירועים אלימים שעימם חיים תושביה היהודיים של השכונה מזה תקופה ארוכה. לדבריו אמנם בחצי השנה האחרונה חלה ירידה במספר בקבוקי התבערה שיודו לעבר המקום, אך קודם לכן אירועים מעין אלה היו מתרחשים אחת לשניים שלושה או ארבעה שבועות.

באירועים אלה הוצת חלק של פרגולה, ובמקרה אחר הצית בקבוק חלון עץ באחת הדירות והבעיר ספה שהייתה מתחתיו ובכך כמעט והביא לאסון כשכמעט הצית אישה מבוגרת שהייתה במקום. עוד הוא מספר כי אחד מקירותיו של המבנה מפויח וסימני הפגיעות של בקבוקי התבערה עודם מצויים עליו.

על שגרת החיים במקום הוא מספר ומתאר מקרים חוזרים ונשנים של תקיפות מסוגים שונים. בנו, תלמיד כיתה ז', הותקף לפני כשבועיים בידי שני ילדים בני גילו שניסו לתקוף אותו, כשביקש להתנער מהם הגיע למקום צעיר כבן 20 וזרק אותו אל הכביש. בן אחר שלו שב לפני למעלה משנה לביתו וכשעמד בתחנת האוטובוס הותקף בידי קבוצת ערבים שעזבו את המקום רק כאשר התגונן באבנים. פרוס מספר על תחושת נכונות למלחמה בכל הליכה לבית הכנסת בערב שבת כאשר קבוצת ערבים הולכת ומתקרבת אליהם. זאת לבד מניסיונות דריסה, התנכלויות לכלי רכב, לאוטובוסים ולבנות.

פרוס מספר על התגובה הערבית במקום לטבח בתלמידי ישיבת 'מרכז הרב'. כלי רכב ערבים נסעו בכביש כשמחלונותיהם יוצאים ערבים צוהלים וחוגגים.

באשר למקרה האחרון מציין פרוס כי מצלמות האבטחה אינן תמיד תקינות ואינן מכסות את השטח כולו. זאת לבד מסירובם של בעלי עסקים ערבים למסור לידי המשטרה סרטי צילום של מצלמותיהם. כל אלה מקשים על עבודת צוותי החקירה, אך כאמור להערכתו בכוונת מפקד התחנה המקומי להפעיל אמצעים רבים ומגוונים שברשותו כדי לאתר את הפורעים ולהביאם לדין.