חנן פורת
חנן פורתפלאש 90

בימים אלה יוצא לאור הספר 'רציתי להיות טוב', ספרו של עודד מזרחי (הוצאת בראש יהודי) על דמותו הייחודית ורבת הגוונים של הרב חנן פורת.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מזרחי על הספר המרכז לתוכו מאות סיפורים קטנים על הרב פורת, החל מימי ילדותו ונעוריו ועד לימי מאבקו במחלת הסרטן שהכריעה את גופו.

על מלאכת איסוף הסיפורים מספר מזרחי כי מדובר היה במלאכה לא פשוטה שכללה מפגשים עם אישים שפגשו את הרב פורת בתחנות חייו השונות ובמעגלים קרובים ורחוקים של פעילותו הרב גוונית, כך גם כללה העבודה איסוף סיפורים שנכתבו עליו ומפוזרים במקומות שונים, ובסיפורים שהגיעו בעקבות פנייה בתקשורת אל כל מי שהכיר את האיש ופועלו - לפנות ולספר על כך. בנוסף לכל אלה שולבו בספר גם סיפורים שכתב וסיפר הרב פורת עצמו כאשר הבולט בהם הוא מפגשו המפורסם עם אנשי נטורי קרתא, סיפור שנכתב בספרו 'את ענת אנכי מבקש' והפך לסמל של הספר הזה. בעיני מזרחי מדובר באחת מיצירות הספרות הגדולות של הדור האחרון.

עיקרו של הספר הוא הפכים הקטנים של סיפורים ולאו דווקא אמירות או היגדים. לדבריו של מזרחי דווקא הפנים השונות המתגלות מכיוונים שונים מאנשים שונים המתייחסים בצורות שונות לדמותו של הרב פורת - מגדילה את דמותו ומעמיקה את ההיכרות עם אישיותו ודמותו.

לדבריו אין כל ספק שפזורים עוד סיפורים רבים שניתן לכנס מהם עוד ספר אחד או יותר מכך, שכן הרב פורת היה דמות שמייצרת סיפורים, כלשונו, "דמות מרתקת ומיוחדת, סיפור מהלך, דמות הכי לא שגרתית שיכולה להיות", ומבחינתו כל פרט ופרט הוא חוויה מלאת רגש. מהנחת צינור ביוב באחד הישובים ועד למפגשים עם ראש הממשלה. "הוא היה רב תחומי, הוא הצטיין בכל תחום, פעל במסירות נפש ובכישרון בכל מקום שאליו הגיע".

מזרחי מוסיף ומציין פרטים על כישוריו של הרב פורת כאיש תורה של ממש, אדם שאינו רק בקי בתחומי התורה אלא תלמיד חכם גדול שהרב אברהם שפירא זצ"ל אמר עליו בנימה מבודחת לצבי הנדל, שיש לו אינטרס שהרב פורת לא יהיה בעולם הישיבות כיוון שיכול היה הרב פורת להיות לראש ישיבת מרכז הרב במקומו...

כשהוא מתבקש לבחור אחד מכל מאות הסיפורים שריכז כסיפור מיוחד שנגע לליבו הוא מזכיר את סיפורו של חסיד תולדות אהרון שבמהלך חיפושיו את עצמו הגיע ליער שבו מצא ספרים וביניהם גם ספרו של הרב פורת 'את ענת אנכי מבקש'. לאחר עיון בספר ולאחר שקרא את סיפור מפגש "הגלגל החמישי" עם אנשי תולדות אהרון החליט שהאיש הזה הוא האיש שימצא מסילות לליבו, ואכן הוא פנה אליו. הרב פורת שהיה אז חבר כנסת קיבל אותו והפך אותו במהלך מסובך ומורכב להיות אחד ממתיישבי עצמונה.

על כריכת הספר מוגדר הרב פורת כ'חנן פורת' ללא התואר הרב. מזרחי מספר שלבטים ליוו את ההחלטה כיצד לכנות אותו, אם להוסיף את תואר הרב או להותיר אותו כפי שהוא. לדבריו היו כמה רבנים שטענו כי נכון לכנותו 'חנן' בלבד ובכך לבטא את היותו אדם רגשי ובלתי אמצעי, אדם של חום ללא תואר מרחיק וללא גינוני כבוד. בסופו של דבר התקבלה ההחלטה בעצה משותפת עם בני משפחתו.

שמו של הספר 'רציתי להיות טוב' לקוח מתוך הסיפור שסיפר הרב פורת בראיון שהעניק בסוף ימיו לעיתונאי ינון מגל איש הערוץ הראשון ששאל אותו איך היה רוצה שיזכרוהו אחרי מותו. בתשובתו ציטט מתוך סיפור חסידי, והדברים כולם מופיעים על כריכת הספר: "הרבי אמר לתלמידיו: אני עומד להסתלק מהעולם. אם תשאלו איך הייתי רוצה שיראו אותי, אומר לכם: לא הייתי רוצה שיזכרו אותי כאדם צדיק וכאדם קדוש, הרי לא הייתי כזה. גם לא הייתי רוצה שתזכרו אותי כאדם טוב. אני יודע על כמה דברים שעשיתי שלא היו טובים. אם תוכלו לזכור אותי במשהו, תזכרו אותי בדבר אחד: שרציתי להיות טוב... שרציתי להיות טוב... הלא את זה אני יכול לומר בלב שלם: רציתי להיות טוב".