רשות המיסים. אילוסטרציה
רשות המיסים. אילוסטרציהפלאש 90

הבוקר הותרו לפרסום פרטי החשודים בביצוע עבירות מס בהיקף כולל של לכל הפחות 300 מיליון ש"ח, לחלקם מיוחסות עבירות נוספות בהן עבירות הלבנת הון בהיקפים גדולים, עבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד ועוד.

החקירה הגלויה בפרשת "קוד שביר" החלה לאחר פעילות איסוף סמויה אשר נמשכה תקופה ארוכה. בחקירה נוטלים חלק עשרות חוקרים מיחידות "יהלום" – היחידה הארצית לחקירות ומאבק בפשיעה ומשרד חקירות מע"מ חיפה והצפון, וכן יחידות מתפ"א, יאל"כ ואתגר במשטרת ישראל.

החשודים העיקריים בפרשה עסקו במהלך השנים 2007 - 2012 לפחות, בהפצת חשבוניות מס פיקטיביות בהיקפים של מאות מיליוני ש"ח, באמצעות  החברות. מהבקשות שהוגשו לבית המשפט עולה כי לצורך ביצוע העבירות ועל מנת להסוות את פעילותם, פעלו החשודים באמצעות החברות אשר, למעט אחת מהן, נרשמו ע"ש אנשי קש בעוד שבפועל נוהלו על ידם.

כמצוין בבקשה, הפצת החשבוניות, אשר נעשתה מתוך בצע כסף, יצרה לחשודים הכנסות שמקורן ב"עמלות" שגבו ממקבלי החשבוניות הפיקטיביות בהיקף כולל של עשרות מיליוני שקלים, תוך שהם מדווחים לרשויות המס דיווחים כוזבים בהיקפים של מאות מיליוני ש"ח.

השניים נעצרו לראשונה ב-4 לבפרואר ומעצרם הוארך בבית משפט השלום בראשון לציון, עד ליום 15/2/13. במקביל, נעצרו עד כה בפרשה כחמישה עשר מעורבים נוספים, מתחום הבנייה והתשתיות, אשר רובם שוחררו בתנאים מגבילים ו/או נתונים במעצר בית. מרבית המעורבים קשרו עצמם לעבירות המיוחסות להם.

מחומר הראיות מתבסס החשד, כי עשרות חברות עשו שימוש בחשבוניות אשר הנפיקו החשודים על מנת לנפח את הוצאותיהן ובכך, הקטינו את תשלומיהם למע"מ ולמס הכנסה והונו אף הם את הקופה הציבורית בסכומים של עשרות מיליוני ש"ח.

עם הפיכתה של החקירה בפרשה לגלויה, נערכו חיפושים בבתים ובעסקי החשודים, אותר מקום מסתור בו החזיקו החשודים תיעוד מפורט של היקף פעילותם הבלתי חוקית, נתפסו נכסים רבים ומגוונים, בהם נכסי נדל"ן רבים, מספר רכבי יוקרה, כ- 1.5 מיליון ₪ במזומן, חשבונות בנק רבים, פיקדונות, מסמכי הנהלת חשבונות, חשבוניות שונות החשודות כפיקטיביות. בין הנכסים, גם נכסים אותם רכשו המעורבים, כך עפ"י החשד, בכספי העבירות בהן הם חשודים. בכוונת רשות המסים לבקש את חילוטם של נכסים אלה.

עוד עולה, כי החשודים העיקריים נתנו, עפ"י החשד, הלוואות לאחרים כנגד ריבית מופלגת וכנגד חשבונית פיקטיבית, וריבית זו, המהווה הכנסה חייבת במס לא הועברה לקופה הציבורית. בדרך זו, סייעו החשודים למקבלי ההלוואות, להונות את קופת המדינה ולממן באמצעות זיכויים במס את תשלומי הריבית בגין ההלוואות שקיבלו.

עוד לפי הבקשה, לצורך פעילותם, השתלטו החשודים על חלקת מקרקעין באזור התעשייה הדרומי בנתניה והחזיקוה שלא כדין במשך שנים, תוך זריעת אימה ופחד באחרים.

כן קיימים חשדות לביצוע פעולות ברכוש אסור, במטרה להסתיר את מקורו, את זהות בעלי הזכויות בו, את מיקומו, את תנועותיו או עשיית פעולה בו, בין היתר, תוך שימוש באנשי קש שונים ובמצגים פיקטיביים.