הרב שלומי רוזנטל
הרב שלומי רוזנטליוני קמפינסקי

החלטת צה"ל לשלוח צווי גיוס לגיוס מרץ הקרוב, לכל חייבי הגיוס שסיימו את לימודיהם התיכוניים בחודש יוני האחרון ועברו מיונים ובדיקות בלשכת הגיוס, עוררה מתח רב בישיבת הגבוהות הציוניות ובחלק מישיבות ההסדר.

משה גוטמן, מנכ"ל איגוד הישיבות הגבוהות, מציין כי הצווים נשלחו רק לבחורים מהישיבות הציוניות ולא לחרדים, משום שאלו אינם עוברים מיונים ובדיקות בלשכות הגיוס. בחורי הישבות הציוניות מבקשים לעבור את המיונים מאחר שמרביתם מתכוונים להתגייס לצה"ל בתוך שנים לא ארוכות.

לדבריו, בשנה רגילה לאחר שהבחורים בישיבות התיכוניות מודיעים לצבא על כוונתם ללכת לישיבה, במהלך חודש נובמבר הם מגיעים פעם נוספת ללשכת הגיוס עם דחיית שירות חתומה על ידי ראש הישיבה שבה הם לומדים בפועל. השנה לא התבצע ההליך הזה מכיוון שעם ביטול חוק טל התבטל גם מעמד "תורתו אומנותו". בכך נוצר מצב שבו בצבא כלל לא יודעים מי מבין כל הבחורים שהודיעו על כוונתם ללכת לישיבה בכלל נמצאים בה.

"בצה"ל נעשתה טעות, ובמקום לבקש מאיתנו את הרשימות עוד לפני שליחת הצווים הוחלט קודם כל לשלוח צווים ורק אז לדבר איתנו על העניין. אנחנו בישיבות היינו מוכנים בשמחה לשתף פעולה עם מהלך כזה ולמסור לצה"ל את הרשימות בכל נקודת זמן, אנחנו לא עיר מקלט למי שאיננו לומד תורה. בצה"ל הבהירו לנו עם זאת שהעניין יתוקן, אולם בדרך יגרם כאב ראש גדול לכולם שאותו ניתן היה למנוע", מוסיף גוטמן.

לדבריו, בשלב זה לבחורים אין צורך לעשות דבר, מלבד לשים לב לכך שהם מקבלים בתקופה הקרובה צווים מתוקנים עם תאריך גיוס לחודש יולי. עד אז תצטרך המערכת הפוליטית להסדיר בדרך כלשהי את מעמדם של תלמידי הישיבות הגבוהות הציוניות ותלמידי ישיבות ההסדר שבחוריהן הצעירים במעמד "תורתו אומנותו" על מנת שאלו לא יגוייסו.

בישיבות עצמן התקיימו ביומיים האחרונים כינוסי הסברה על מנת להבהיר לבחורים את המצב. בישיבת בית אל שוחח עם הבחורים הרב שלומי רוזנטל, אשר הבהיר בשם ההנהלה לבחורים מה המצב ומה עליהם לעשות.

ההוראות לתלמידי הישיבות
צולם במכשיר סלולארי