בני גנץ
בני גנץצילום: פלאש 90

הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, שיגר היום (שלישי) איגרת למפקדי צה"ל, בה הוא קורא להם להגביר את המודעות לצורך בשמירה על ביטחון מידע בעידן הדיגיטלי.

גנץ מציין באיגרת, אשר פורסמה באתר צה"ל, כי "בשנים האחרונות, עקב ההתפתחות המואצת של הטכנולוגיה, המאפשרת זרימת מידע בהיקף נרחב ובמהירות גדולה מבעבר, הולך צה"ל ומתבסס יותר ויותר על לוחמה מבוססת מודיעין, במסגרתה מועבר מידע רב יותר ומסווג יותר לגורמים רבים יותר".

"פועל יוצא מכך, שפוטנציאל הסיכון הטמון ב"איום הפנימי" גדל, ובד בבד האויב מזהה את פגיעותו הפוטנציאלית של צה"ל, כצבא המתבסס יותר ויותר על טכנולוגיה כבסיס להפעלת אמצעי לחימה ולניהול המערכה. לפיכך, האויב משקיע מאמצים ומשאבים בהיקף הולך וגובר כדי לאסוף מידע ערכי הנוגע לליבת הסוד", מוסיף גנץ.

לדבריו, "מהפכת הטכנולוגיה מחייבת אותנו להפנים ולהנחיל לפקודינו את העובדה כי כל "טלפון חכם" (סמרטפון) עלול לשמש מכשיר האזנה וציתות; כל מידע צבאי המצוי ברשת האינטרנט, בעיקר ברשתות החברתיות, מותיר את צה"ל חשוף; וכל מידע מסווג שאינו מוגן כהלכה מאפשר לאויב לשבש את פעילות צה"ל ולפגוע בחיי אדם".

גנץ מציין, כי "צה"ל פועל במגוון דרכים כדי לסכל את מאמצי האויב לאסוף מידע עליו. בתוך כך, עלינו לזכור כי הגורם האנושי עלול להיות נקודת תורפה בעניין זה – כל משרת בצה"ל הנחשף למידע מסווג עלול להוות צינור דלף, גם אם בשוגג, למידע מסווג שיאפשר לאויב לפגוע במדינת ישראל".

הרמטכ"ל מתייחס גם ללקחי העבר, "במלחמת לבנון השנייה, כפי שקבע דוח וינוגרד, רמת ביטחון המידע הייתה ירודה. אי ההקפדה על נוהלי ביטחון הקשר ועל מסירת מידע מסווג לגורמים שאינם מורשים ניכרה היטב. תהליך הפקת הלקחים מחייב את כולנו להמשיך ולשפר את התרבות הביטחונית ביחידות, כבסיס לשמירה על חופש הפעולה של צה"ל".

בסיום מבהיר גנץ, כי הטיפול בנושא חייב להיות גם משמעתי, "כמפקדים, אנו מצויים תדיר בצומתי מידע מרכזיים ונגישים למידע רגיש מאוד. אני קורא לכם להוביל את פעילותכם תוך שקלול נוהלי ביטחון המידע ולהטמיע ביחידות תרבות ביטחונית באמצעות הסברה אינטנסיבית על האיום המודיעיני ומשמעותו. לצד זאת, אני מנחה על טיפול משמעתי מחמיר במקרים של חריגה מנהלי ביטחון המידע".