תערוכה במוזיאון, הרס בשטח. ארמונות הורדוס
תערוכה במוזיאון, הרס בשטח. ארמונות הורדוסבי"ס שדה כפר עציון

מנהל בי"ס שדה כפר עציון, ירון רוזנטל, שיגר מכתב בהול לשרת התרבות, לימור לבנת, לראש המנהל האזרחי, תא"ל מוטי אלמוז,  ולקמ"ט ארכיאולוגיה, חנניה היזמי, במנהל האזרחי בעקבות הרס עתיקות במובלעת הישראלית ביריחו.

בפנייתו ציין רוזנטל כי ארמונות החשמונאים והורדוס הנמצאים ביריחו נהרסים בידי הפלשתינים וזאת  ע"י בניית שכונה מעל האתר ואף לאחרונה, נעשית חציבת חומרים מאסיבית באזור כולו.

עוד הוסיף במכתבו וכתב כי: "בעוד אנו שומעים מאנשי המקצוע על התקדמות השחזור בתערוכה במוזיאון, אנו חוזים לנגד עינינו בארמונות החשמונאים ההולכים ונהרסים".

בבית ספר השדה כפר עציון מזכירים כי תחת הסכמי אוסלו, עברה יריחו להיות תחת שליטתה של הרשות הפלשתינית, אך יחד עם זאת, ישנה מובלעת השייכת לישראל ובחלקה, נמצא אתר הארכיאולוגי של ארמונות החשמונאים והורדוס ושטח נרחב, מצפון לו, שהיה למעשה אחוזה חקלאית קדומה.

רוזנטל אומר כי "ההרס הרב שנוצר בשטח נבע מהעובדה כי נבנתה שכונה מעל האתר ובנוסף לאחרונה ישנה חציבת חומר ואדי מאסיבית. המדינה משקיעה מיליונים בשחזור מפעלי הבנייה של הורדוס אך מפקירה את הממצאים המקוריים בשטח. יחד עם זאת,  למרות שהאתר כולו מצוי בתחום שטח C (שליטה מוניציפאלית ישראלית) רשויות המדינה אינם מטפלים בנזקים הכבדים שסופג האתר וזאת לאחר מספר פניות של אנשי מקצוע ובהם ארכיאולוגים מאוניברסיטאות שונות שפנו בנושא לרשויות הארכיאולוגיה כבר לפני מספר חודשים. למרות כל זאת האתר ממשיך להיהרס ואין מושיע".