האסיר האוסרטלי
האסיר האוסרטליצילום מסך מתוך התחקיר

גורמים בממשלה מתחו היום ביקורת על דרך טיפולם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וראש המוסד, תמיר פרדו, בפרסום פרשת "האסיר X".

"נתניהו גורם לשרשרת תקלות שחומרתה לא נופלת מחומרת העניין עצמו", אמר שר בממשלה לחדשות 10.

השר האשים את ראש המוסד, כי הוא אינו בקיא בענייני התקשורת בעולם המודרני. לכן, הוא נלחץ מאוד מפרסום הפרשה באוסטרליה והכניס ללחץ את כל המערכת. מי שנתפס לפאניקה הוא ראש הממשלה, לו ניסיון מר עם פעולות מוסד שהסתבכו, דוגמת ניסיון החיסול של חאלד משעל בירדן וחיסולו של בכיר חמאס, מחמוד אל מבחוח, שיוחס לישראל.

על פי הדיווח, הגורם הציע לדון ברצינות בסגירת מוסד הצנזורה, שמנע את פרסום הפרשה בישראל במשך כ-24 שעות ועדיין מונע פרסום פרטים רבים. השר הציע לנהוג כפי שנוהגים בארה"ב למניעת חשיפת סודות - עונשים פליליים לעיתונאים שיפרסמו חומרים אסורים.

מוקדם יותר היום פנה היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, עורך הדין דן יקיר, למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עורך הדין שי ניצן, בדרישה שיפנה לבית המשפט ויבקש להסיר את צו איסור הפרסום הנודע לפרטים נוספים על האסיר X.

באגודה טוענים בין היתר שיש עניין לציבור בחשיפת נסיבות מותו של האסיר - האם הייתה רשלנות בפיקוח עליו, ומי הגורם האחראי לכך - מבלי לחשוף סודות העלולים לפגוע בביטחון המדינה.