בן זיגייר
בן זיגייררויטרס


איש המוסד לשעבר, גד שמרון, סבור כי בפרשת האסיר X - בן זיגייר כשלו מוסדות המדינה בכך שלא הקדימו ולא הוציאו את ההודעה רשמית, עוד לפני הפרסום ב-ABC.


"יש פה פאשלה גדולה של הצנזורה", ציין שמרון, "ואותם חברי כנסת ששאלו את השאלות עשו את הדבר הנכון, אלא שיש פה התנגשות מובנית בין מוסדות המדינה הדמוקרטית לאופי הפעילות החשאית של המוסד".


"מדובר באירוע טראגי לאיש עצמו, למשפחתו וגם אירוע מאוד קשה מבחינת המוסד, זאת מפני שהאנשים האלה נבדקים בפינצטה ועוברים הכשרה ארוכה, כאשר מעבר ליכולת המבצעית הם אמורים להיות בעלי שתי תכונות בסיסיות - אמינות ונאמנות ועצוב שמסיבה כזו ואחרת מישהו מבין השורות שהוא יקיר הארגון, מתהפך עולמו".


"אני לא מקנא בראש המוסד דאז מאיר דגן ובראשי המערכת המשפטית כשצצה הבעיה", אמר שמרון, "הפתרונות פה אינם פשוטים וצריך לתת פתרון מה לעשות כדי לא לחשוף אנשים שלך בארץ אויב, לא לפגוע במערכות שעובדות ולא לפגוע בביטחון המדינה".


"הצנזורה זה מוסד שאבד עליו הכלח", הדגיש שמרון, "אם היה סנהדרין לענייני צנזורה מזמן היו זורקים את הארגון הזה לפח הזבל של ההסטוריה. בעידן האינטרנט אי אפשר לעבוד בשיטות צנזוריאליות".


שומרון מאשים את מוסדות המדינה בכך שלא הקדימו את הפרסום ברשת ה-ABC, "כבר לפני עשרה ימים ידעו בארץ שה-ABC מכינים תחקיר על הנושא והוא היה צריך להיערך לכך ובמקום להטיל צו איסור פרסום מטופש היו צריכים לצאת עם ההודעה שפרסמו אתמול, שלא חושפת יותר מדי אבל מודה בפרטים והנזק היה הרבה יותר קטן".


האם בעידן האינטרנט וחוסר האפשרות לצנזורה מלאה על המוסד לשנות את דפוסי הפעולה שלו? "המוסד מסתגל באופן יפה מאוד ויש פה אתגרים ואפשרויות גדולים מאוד. מי שחוטב עצים ניתזים שבבים ואי אפשר למנוע תקלות".