מטוס ההרקולס אמריקני  בנבטים
מטוס ההרקולס אמריקני בנבטיםבטאון חיל האוויר

מטוסי ההרקולס C-130J בגרסתם הישראלית, "השמשון", יקלטו בחיל-האוויר רק במהלך שנת 2014, אולם לטייסי הקרנף הייתה הזדמנות מיוחדת להכיר את המטוסים החדישים מקרוב.

החודש נחתו בבסיס נבטים מטוסי הרקולס C-130J אמריקאים, אשר הגיעו לאימון מיוחד עם מטוסי ה"קרנף", גרסתו הוותיקה יותר של מטוס ההרקולס בחיל-האוויר הישראלי.

"הביקור הזה הוא חלק משיתוף פעולה בין-לאומי שחיל-האוויר מחזק מתוך ההבנה שלא כל החוכמה נמצאת אצלנו, וכדאי לנו ללמוד גם מחילות-אוויר אחרים", הסביר סא"ל ינון, מפקד טייסת "הפילים", בראיון לאתר האינטרנט של חיל-האוויר, "הפעם, הלימוד המשותף יתבצע עם טייסת 37 של צבא ארצות-הברית, השוכנת כדרך קבע בבסיס בראמסטן שבגרמניה, הבסיס האמריקאי הגדול ביותר מחוץ לשטח ארה"ב. "הטייסת הזו פועלת באפגניסטן וגם באפריקה", מגלה סא"ל ינון. "כדאי לנו ללמוד את הלקחים שהאמריקאים מפיקים מהזירות האלה".

במסגרת התרגול המשותף, הצטרפו המטוסים האמריקאים למטוסי הקרנף הישראלים וטסו יחדיו מעל שמי הנגב. ביום ובלילה, הם ביצעו משימות ניווט, הנחתה והצנחה, שאפשרו לטייסים הישראלים לצפות ביכולתו של המטוס החדיש. "במטוס ההרקולס J מצויות מערכות טיסה מתקדמות ביותר, הוא ארוך מהקרנף וחסכוני יותר בדלק", אומר רס"ן יובל, סגן מפקד טייסת "אבירי הציפור הצהובה". "ככל שנלמד מחילות אחרים על ההרקולס J לפני שהוא מגיע אלינו, כך ייטב".

מי שעתידה לקלוט את המטוסים החדישים, היא טייסת "הפילים", שתעבור הסבה ותיפתח מחדש כטייסת שמשון. אך גם מטוסי הקרנף הוותיקים לא יישארו מקופחים: הם נמצאים בתחילתו של תהליך השבחה שנועד להאריך את שרותם בחיל. "המערך עובר תהליך דרמטי", קובע רס"ן יובל, סגן מפקד טייסת "אבירי הציפור הצהובה", בראיון לאתר האינטרנט של חיל-האוויר, "בעתיד הקרוב המערך יעבור מהפכה".