בר מצווה
בר מצווהפלאש 90

במשרד החינוך יזמו לראשונה תחרות ארצית בנושא דרשות בני המצווה ובנות המצווה.

"ישראל היום" מדווח כי התחרות, "הדרשה המצטיינת", מיועדת לתלמידי כיתות ו', ומטרתה לשדרג את יכולות הביטוי, הכתיבה והעמידה מול קהל של בני הנוער הצעירים. הדרשות המצטיינות יזכו את כותביהן בפרסים חינוכיים.

במסגרת זו, התלמידים יידרשו, כחלק ממקצוע "תרבות ישראל ומורשתו", לכתוב את דרשת בר המצווה. המטלה אמנם לא תזכה את התלמידים בציון, אך בתי ספר שירצו בכך יוכלו לשלוח את הדרשות המצטיינות לתחרות ארצית.

המקצוע "תרבות ישראל ומורשתו" נלמד בכיתה ו' ועוסק בגיל המצוות, באחריות ובמחויבות. התלמידים לומדים בין השאר את פרשת השבוע, וכן עוסקים בזהות יהודית ובדרשות בר המצווה.

במשרד החינוך מדגישים כי "התלמידים יידרשו לעצב את הדרשה בהתאם להשקפותיהם האישיות, תוך כדי היכרות עם מקורות יהודיים והבנת הרלוונטיות שלהם לחייהם. בנוסף, התלמידים יידרשו להקפיד על כללי התחביר, על עושר לשוני, על שפה תקינה ועל ניסוח בהיר". מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, ציינה כי המשרד רואה חשיבות רבה בעידוד התלמידים לכתיבה יצירתית ולעמידה מול קהל.

ציפי קוריצקי, ראש המטה לתרבות ישראל, אמרה "כתיבת הדרשה האישית מסמלת את המעבר מילדות לבגרות - מעתה לא רק הם מקשיבים למבוגרים, אלא הקהל כולו מקשיב לקריאה האישית של כל תלמיד ותלמידה בפרשה".