פורים תחפושות
פורים תחפושותצילום: פלאש 90

משרד הבריאות פרסם היום (ראשון) מסמך ובו הנחיות על מנת למנוע סכנות על ידי התחפושות.

במשרד ציינו כי במשלוחי מנות המיועדים לילדים עד גיל 7, יש להימנע מלצרף מאכלים העלולים לגרום לחנק בקרב ילדים קטנים, ביניהם: סוכריות, מסטיקים עגולים, אוזני המן במילוי אגוזים, בוטנים או שקדים.

בנוגע לצבעים ואיפור מומלץ לוודא כי האיפור לחג הפורים הוא ברישיון משרד הבריאות. שימוש במוצרים שאינם כאלה ושאין עליהם סימון יבואן/יצרן וסימון רכיבים, עלולים לגרום לנזקים משמעותיים לעור הפנים.

במשרד הדגישו כי חשוב לבדוק רגישות של ילדים לאיפור מיוחד לפני מריחה על שטחים נרחבים, ניתן לשים כמות מעטה של התכשיר באזור הזרוע. אם אין תגובה במקום תוך יום, קטן הסיכוי לתגובה ניכרת מהחומר. איפור עלול לגרום לעיתים לדלקת עור. ביטוי דלקת כזאת הם אודם, גרד, אי נוחות ונפיחות באזור. התגובה יכולה להופיע זמן קצר לאחר השימוש באיפור, בעיקר כאשר החומר שמורחים מגרה את העור ישירות. לעיתים, מופיעה תגובה רק לאחר שימוש ממושך יותר, והיא על פי רוב תגובה אלרגית.

גורמי האלרגיה בתכשירי האיפור כוללים חומרי בושם, שמטרתם להעניק לתכשיר ריח נעים, חומרים משמרים. למי שנוטה לפצעי בגרות, ממליצים במשרד, להשתמש בתכשירים שאינם על בסיס שמן. בצבעי שיער למיניהם, יש לבצע בדיקת רגישות טרם צביעת השיער.

רוכשים תחפושת? במשרד הבריאות ממליצים לרכוש תחפושת המאושרת על ידי מכון התקנים ומסומנת כחוק: בתווית הצמודה לתחפושת מופיעים פרטי היצרן והיבואן וקיימות הוראות אזהרה בעברית באופן ברור בזו הלשון: "נבדק בהתאם לתקן הישראלי 562. הרחק מאש. כביסה מבטלת חסינות אש".

בהכנת תחפושות ביתיות יש להימנע משימוש בחומרים דליקים כמו צמר-גפן, נוצות ולא להשתמש בשרוכים ובחוטים ארוכים העלולים להיכרך סביב הצוואר.

סכנת חנק ברכישת מסכה – יש להימנע מרכישת מסכה בעלת שרוכים וחוטים העלולים להיכרך על צוואר הילד; מומלץ לוודא כי פתחי העיניים שבמסכה רחבים דיים, כך ששדה הראיה לא יוגבל; יש לוודא כי המסכה אינה צמודה לפניו של הילד, כך שיתאפשר לו לנשום באופן חופשי; השימוש במסכות לא מומלץ לילדים מתחת לגיל 8.

ידוע כי בחג הפורים ישנה עלייה בפניות למיון בגין כוויות מנפצים, חזיזים וזיקוקים בהשוואה לשאר ימות השנה. משרד הבריאות ממליץ להורים למנוע מהילדים שימוש בצעצועים מסוכנים.

צעצוע המותר בשיווק ובמכירה חייב בסימון כחוק של הוראות אזהרה בעברית ובצורה ברורה: שם היבואן, שם היצרן, כתובת ברורה, אופן השימוש והגבלות גיל.

יש להימנע מלירות פיקות ודומיהן בקרבת האוזניים והעיניים- דבר זה עלול לגרום לנזק בלתי הפיך. כמו כן, להימנע  מאחסון קפצונים בכיס הבגד, אלא באריזתם המקורית או בתיק. 

מומלץ להימנע לחלוטין משימוש בנפצים כלשהם.