להדיח? זועבי על במת הכנסת
להדיח? זועבי על במת הכנסתפלאש 90

בעוד תשומת הלב הציבורית נתונה למאבק הפוליטי בין המפלגות החרדיות ל'יש עתיד' של יאיר לפיד ודרישתו לשוויון בנטל, נדרש גם הציבור הערבי להתייחסות לסוגיה שכן שוב ושוב טוענים אנשי 'יש עתיד' וחברי כנסת נוספים כי השוויון יכלול גם את המגזר הערבי.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על הסוגיה עם חברת הכנסת חנין זועבי (בל"ד) בניסיון להבין כיצד יגיב המגזר הערבי לחקיקה החדשה שמתקרבת ואולי גם לפלוגות המשטרה הצבאית שיגיעו לשלוף את צעירי המגזר הערבי בדרכם לכלא. לדבריה של זועבי בני הנוער של המגזר הערבי יעדיפו ללכת לכלא ולא לשירות אזרחי כלשהו. עוד היא מוסיפה וקובעת כי המגזר הערבי כולו יפנה למרי אזרחי במידה ותתקבל חקיקה שכזו.

בראשית דבריה אומרת חברת הכנסת זועבי: "בוא נאמר את האמת. אך אחד לא רוצה שהערבים ישרתו בצבא, לא אני כערביה ולא אתם כיהודים, וזה ההבדל הראשון בינינו לבין החרדים". לטעמה "אם אני לא מחויבת בשירות צבאי כל אלטרנטיבה אין בה הגיון ואין בה הגינות. אם החוק לא מחייב אותי בשירות צבאי הוא לא יכול לכפות עלי שירות אזרחי", היא אומרת וקובעת כי לתפיסתה ברגע שבו השירות הצבאי אינו אופציה לא ניתן לכפות על בני המגזר את החלופה לו.

בדבריה שבה ומדגישה זועבי כי בני הציבור הערבי "לא רוצים להיות חלק מצבא כובש. עניין הצבא הוא לא רק עניין של נטל אלא גם עניין של שייכות. זו סולידריות פנים יהודית. לא יכולים להגיד לי בואי ותרגישי שייכת לצבא הזה".

לטעמה של זועבי גם בני המגזר הבדואי והדרוזי אינם מתגייסים מרצון אלא בשל צורכי פרנסה ובעקבות העוני בו רבים מהם נתונים.

"השירות הצבאי זה לא עניין של נטל אלא זה דבר הנוגד את הזהות שלך, את עמוד השדרה ההיסטורי והתרבותי שלנו. אתה לא יכול להעתיק את הוויכוח בין החילוניים לחרדים לוויכוח בין היהודים לערבים. החרדי אומר שהוא אמנם מעריך את הצבא אבל תורתו אמנותו. הוא אומר שיש לו תפקיד אחר בבניית הזהות היהודית של המדינה".

לעומת זאת באשר לאנשי נטורי קרתא המבטאים את עמדתם האנטי ציונית הבסיסית היא אומרת ש"הם אנטי ציונים וגם אני אנטי ציונית. אני מזדהה איתם".

לטעמה של זועבי הצבא הישראלי אינו צבא הגנה מכל וכל אלא צבא כיבוש ודיכוי, ואת חובת השירות בו יש לבטל ולהותיר את הגיוס אליו כהתנדבות בלבד. באשר להתנדבות לשירות לאומי ואזרחי אומרת זועבי כי היא מתנגדת לכך שההתנדבות תבטא לויאליות למדינה ומשום כך היא מתנגדת לשירות אזרחי. לעומת זאת היא מברכת על התנדבות לכשלעצמה, ללא קשר לשירות אזרחי כזה או אחר.

לסיום נשאלה זועבי כיצד להערכתה ינהג המגזר הערבי במידה ולמרות דבריה אלה תתקבל חקיקה שתחייב את בני ה-18 במגזר הערבי להגיע ללשכות הגיוס ומשם לשירות לאומי או אזרחי. המענה מבחינתה ברור ונחרץ: "נכריז על מרי אזרחי. תתחילו לבנות את בתי הכלא כי כל הנוער שלנו יעדיף את הכלא ולא לשרת בשירות אזרחי".

לדבריה סקר שנערך בקרב צעירי המגזר הערבי מגלה כי 78 אחוזים מהם מתנגדים לשירות כלשהו, 12 אחוזים מסכימים ו-10 אחוזים כלל לא מכירים את התכנית המדוברת ואינם בעלי דעה בנושא. "אנחנו מתנגדים לחוק הזה ולא נציית לו".