בנות דתיות. אילוסטרציה
בנות דתיות. אילוסטרציהאתר אגודת "בת עמי"
בדומה לחיילי צה"ל, מתנדבי השירות האזרחי-לאומי אינם משלמים מכיסם על הביטוח הרפואי הבסיסי. כנראה שלא שמעו על כך בקופות החולים.
בדומה לחיילי צה"ל ועל פי תקנות השירות הלאומי, במהלך שירותם מתנדבי השירות האזרחי-לאומי אינם משלמים מכיסם על הביטוח הרפואי הבסיסי של קופות החולים.
התשלום מגולם בתעריף אותו משלמים עבור המתנדבים הגופים המפעילים אותם בתוך סעיף תשלומי הביטוח הלאומי המשולם עבור המתנדבים.

בהתאם לכך, כאשר המתנדבים נרשמים בקופת החולים ומציגים אישור על התנדבותם בשירות הלאומי, הקופה אינה אמורה לגבות מהמתנדבים או מהוריהם את התשלום אלא לקבל את התשלום ישירות מהביטוח הלאומי.

הורים רבים פנו למנכ"ל מנהלת השירות האזרחי-לאומי, שר-שלום ג'רבי, וטענו כי נדרשו לשלם לקופות החולים מכספם עבור ביטוח הבריאות הבסיסי זאת על אף שילדיהם הציגו את תעודת המתנדב. התברר כי נוצר מצב לא תקין של כפל תשלומים לקופות החולים על המתנדבים בשירות: גם מהגופים המממנים את המתנדבים, ומשלמים באמצעות הביטוח הלאומי וגם מחשבונם הפרטי או חשבונם של הוריהם.

בפנייתם טענו ההורים כי למרות שילדיהם מתנדבים בשירות האזרחי-לאומי, הם נדרשו לשלם עבור ביטוח הבריאות הבסיסי, ולא רק, כפי שצריך להיות, על הביטוחים המרחיבים והמשלימים. נאמר להם כי "רק על חיילים הביטוח הלאומי משלם את דמי קופת החולים".

בעקבות כך פנה ג'רבי למנכ"לי קופות החולים במכתב בו התריע על הבעיה ואף ביקש שיערך ריענון נהלים במוקדי שירות הלקוחות והרישום לקופה, זאת בכדי למנוע את המצב בו מתקבל כפל תשלומים על מתנדבי השירות האזרחי-לאומי, וגבייה מיותרת של כספם וכספי הוריהם.

"לא יתכן כי מתנדבי השירות האזרחי-לאומי אשר פטורים מתשלום ביטוח הבריאות, זאת בדומה לחיילי צה"ל, ידרשו בעת קבלת טיפול רפואי בסיסי לשלם מכיסם", אמר ג'רבי.

הוא הוסיף כי "נוצר מצב לא צודק בו קופות החולים מקבלים כפל תשלומים גם מהמדינה וגם מהמתנדבים. אני מקווה כי לאחר התרעתי בפני מנכ"לי קופות החולים מיקרים כאלו לא ישנו עוד".