צים
ציםצילום: פלאש 90

ועד עובדי צים החליט הבוקר (רביעי) לפתוח בעיצומים.

כזכור, לפני שבועיים הוכרז סכסוך עבודה בצים לאחר שההסתדרות נעתרה לבקשת ועד עובדי צים להכריז על סכסוך העבודה לאור הפגיעה המתמשכת בחוסנו של ההסכם הקיבוצי.

במהלך השבועיים האחרונים נעתר הועד לבקשת ההנהלה לנהל מו"מ על דרישות העובדים, אולם עד כה לא הושגה כל התקדמות.

הבוקר אסף הועד את עובדי החברה ברחבת הכניסה לבניין החברה בחיפה ועדכן אותם על כשלון המו"מ עד כה.

הצעד הראשון בו נקט הועד הוא החלטה שלא להשיב לטלפונים ולשבות מכל פעילות דואר אלקטרוני החל מהבוקר ועד חצות.

בימים הקרובים מתכוון הועד לשקול את צעדיו במטרה להחריף את הצעדים הארגוניים ובהם השבתת הפעילות עד כדי פגיעה בפעילות המסחר הימי.

הסכסוך החל בעקבות העברת פעילויות מישראל לחו"ל ועל קליטת עובדים חדשים שלא במסגרת ההסכם הקיבוצי.

במקביל להכרזה על סכסוך העבודה, מועצת העובדים מכינה תביעה שתוגש לבית הדין לעבודה כנגד הנהלת החברה, בגין הפרה ביודעין של סעיפים רבים בהסכמי העבודה החתומים, וזאת במטרה לאלץ את מועצת העובדים לשנות את ההסכמים הקיימים.

ועד עובדי צים אמר כי "הועד החליט להילחם על ההסכם הקיבוצי ועל עתידה של חברת צים. לצערנו, הנהלת החברה פירשה את נכונותנו לתרום לשגשוגה של החברה, כחולשה. ההכרזה על סכסוך העבודה היא תחילת של מאבק לשימור מעמדה של צים כמוביל הימי הלאומי".

לטענת ועד העובדים, המאבק הוא אמנם על מימוש ההסכמים הקיבוציים, על אי פגיעה במעמד העובדים המאורגנים ובהבטחת השארת הפעילות בארץ והבטחת מקור תעסוקת העובדים. לא מדובר בסכסוך עבודה אלא במאבק על שמירת מעמדה של צים כמוביל הימי הלאומי ושמירה על האינטרס של מדינת ישראל. הפגיעה בעובדים היא מסווה כי בפועל עלות העובדים (3%), שולית ביחס למחזור החברה.

בועד העובדים מסבירים כי מאז פרוץ המשבר הכלכלי ב- 2008 הסכימו העובדים לויתורים רבים בתנאי השכר, שהניבו חסכון שאינו שנוי במחלוקת לחברה, בסכום של מעל 50 מיליון שקל.

העובדים שיתפו פעולה עם ההנהלה מתוך הזדהות מלאה עם החברה, אלא שמאז החתימה על ההסכם הקיבוצי בשנת 2011 מפרה הנהלת החברה באופן שיטתי וכמעט יום יומי את ההסכם במטרה לפלג את העובדים, ליצור מעמדות, לשחוק את העובדים הקיימים ולהחליש את הועד. יש לראות בהחלשת העובדים בחברה על רקע ניסיונותיה של הנהלת החברה לרוקן את צים ישראל מנכסיה כדי להכשיר את הקרקע לפיצול החברה.