חדר ניתוח
חדר ניתוחאילוסטרציה: פלאש90'
חולה סוכרת במצב קשה בן 81 הועבר לחדר הניתוח בביה"ח סורוקה בבאר שבע לצורך כריתת רגל ימין, אחרי שרופאי ביה"ח קבעו כי המהלך הכרחי להמשך חייו.
 
עם זאת אחרי הניתוח נדהמו בני המשפחה לגלות כי רגל שמאל היא שנכרתה - ומעל לברך. משרד הבריאות הקים ועדת חקירה לבדיקת המקרה. כך מדווח הבוקר העיתון "ישראל היום".

על פי התיק הרפואי, הרופאים האורתופדים בסורוקה טענו כי רק בחדר ניתוח הם גילו פתאום כי הרגל המתאימה לכריתה מלאה היא רגל שמאל ולא רגל ימין, כפי שהסכימו וחתמו שני ילדיו. אחד הרופאים כתב בתיק הרפואי כי ההחלטה על שינוי הניתוח נעשתה לאחר שהתגלה כי הרגל שמצריכה קטיעה היא דווקא רגל שמאל, בגלל פצע לחץ בעקב, ולא רגל ימין, שכף רגלה נכרתה חודשיים קודם לכן.


בני המשפחה טענו כי שום רופא לא דיבר איתם ולא ביקש את הסכמתם לשינוי, וחיזוק משמעותי לדבריהם עולה מהדיווח שהנהלת סורוקה העבירה למשרד הבריאות לאחר המקרה, ולפיו בני המשפחה לא התבקשו ולא נתנו את הסכמתם לשינוי. עוד עולה כי לאחר הניתוח החליטו הרופאים שאין צורך לכרות את רגל ימין, שאותה תיכננו לכרות.


"לא דיברו איתנו פעם אחת על כריתת רגל שמאל", אמרה הבת אלכסנדרה, "מישהו עשה דברים קשים. או שמראש כל הרופאים טעו בהחלטה לכרות את רגל ימין, או שהמנתחים טעו בהחלטה לכרות את רגל שמאל בלי הסכמתנו".


עו"ד אילן צינמן, שמייצג את המשפחה, אמר: "המקרה מחייב בדיקה יסודית של משרד הבריאות, וטוב שהוקמה ועדת החקירה. ללא ספק מדובר בטעות גסה של קטיעת רגל שלא תוכננה לניתוח. עולה גם החשד שהתיעוד הרפואי נועד לכיסוי הטעות - וזו עבירה קשה בפני עצמה. ארקדי קגן נפטר כתוצאה מזיהום, ואילו נותח בהתאם לתכנון מקורי, היה סיכוי גבוה שהוא היה חי היום".


בביה"ח סורוקה עומדים על כך שלא נפלה טעות בהחלטה הטיפולית: "ההחלטה התקבלה לאחר הפעלת שיקול דעת על ידי רופא בכיר, בהתבסס על ממצאים מעודכנים. אין קשר בין הטיפול שניתן למנוח בביה"ח לבין ההידרדרות שחלה במצבו בעת שהותו במוסד שאליו הועבר. הצוות המטפל והנהלת ביה"ח סיפקו למשפחה הסבר מפורט על המהלך והובעה לפניהם התנצלות על כך שלא עודכנו במועד לגבי שינוי ההחלטה".