מסוק היסעור
מסוק היסעורפלאש 90

הפלשתיני שהתפרע בכפר קוצרא כנגד תושבי אש-קודש, פונה במסוק של חיל-האוויר הישראלי לבית-החולים הדסה עין-כרם, אחרי שמצבו הרפואי התדרדר. כך מדווח אתר האינטרנט של דובר צה"ל.

מדובר באירוע חריג, שלא התרחש בעשור האחרון. כוח צה"ל נכנס לשכם בתיאום עם הפלשתינים כדי להעביר את הפצוע לבית-החולים במסוק.

קצין הרפואה של אוגדת איו"ש אומר כי בחודשים שעברו מאז מבצע "עמוד ענן" חלה עלייה בכמות הפרות הסדר וההפגנות באזור יהודה ושומרון, ועל כן מספר המטופלים עלה.

בשבת, במהלך הפרת סדר בכפר קוצרא, נורה פלשתיני ונפצע באורח קשה מאד. הפלשתינים העבירו אותו ע"י 'הסהר האדום' לטיפול בבית החולים "רפידיה" בשכם. אתמול בשעות הבוקר, לאחר שלא השתפר מצבו, קיבל הפצוע טיפול בתוך בית החולים על ידי קצין הרפואה של אוגדת יהודה ושומרון, רופא ישראלי מבי"ח הדסה עין כרם ופראמדיק של יחידת החילוץ וההצלה בהיטס 669, ופונה במסגרת מבצע חילוץ ייחודי ומורכב במסוק צה"לי לבית החולים הדסה, לקבלת טיפול צמוד.

קצין הרפואה של אוגדת איו"ש, סיפר "קיבלנו פניה מבית החולים בשכם להעביר את הפצוע לישראל לטובת קבלת טיפול טוב יותר. בד"כ על מנת להעביר פצוע לטיפול בבית חולים ישראלי נדרש פינוי שלו ע"י פלשתיני עד למחסום הקרוב, שם מחכה לו אמבולנס ישראלי ומעבירו ישירות לבית החולים.

"לאחר שקיבלנו מהם את כל הפרטים על מצבו, הגענו להבנה כי אם הפצוע יועבר למחסום, אין הבטחה כי יגיע אליו בחיים. לכן תכננו תוכנית ייחודית, שכללה כניסה פנימה שלי, של ד"ר מיכה שמיר, רופא טיפול נמרץ מבי"ח הדסה, ופרמדיק מיחידת 669".

שלושת חברי הצוות נכנסו כאמור אל תוך העיר שכם, מלווים בכוחות של מנגנוני הביטחון הפלשתינים, והגיעו במהירות אל בית החולים, שם טיפלו בפצוע במשך שעה, במהלכה הצליחו לייצב את מצבו על ידי תוספת תרופות וחיבור למכשור חדשני שהיה חסר בבית החולים הפלשתיני. משם, נסעו חברי הצוות יחד עם הפצוע באמבולנס של הסהר האדום אל חטמ"ר שומרון, שם חיכה במנחת מסוק "יסעור" ובתוכו ערכת טיפול נמרץ ייחודית, ותוך כרבע שעה הגיעו אל בי"ח הדסה עין כרם ישירות אל תוך הטיפול הנמרץ. "הגענו לבית החולים הדסה כאשר הפלשתיני נמצא במצב הרבה טוב יותר מאשר לפני שהגענו, כאשר לחץ הדם שלו עלה והדופק ירד, עם זאת הוא עדיין נמצא בסכנת חיים", סיפר סא"ל ד"ר פ'.

לפי הקרפ"א (קצין רפואה אוגדתי) , אירוע בסדר גודל שכזה נחשב לייחודי, אשר לא התרחש בעשור האחרון. "נכנסו אל תוך שכם רק לאחר התייעצות עם מפקד האוגדה, המח"ט והמושל הפלשתיני של שכם, שנתן ערובה לביטחוננו האישי. בדיעבד לא נשקף איום בשום שלב, הייתה סביבנו טבעת אבטחה של שוטרים פלשתינים לאורך כל האירוע, וכשיצאנו החוצה עם האמבולנס הייתה התקהלות של פלשתינים שמחאו כפיים על הטיפול", אמר סא"ל ד"ר פ'.

 הקרפ"א ציין כי "הצ'אנס היחיד של הפצוע לחיות היה אם נבצע את מבצע החילוץ המורכב. בבית החולים רפידיה חסרות יכולות, כ"א וציוד, שלא כמו בבית חולים ישראלי, וכשהגענו והצלחנו לייצב את מצבו תוך שעה, הצוות הרפואי היה פעור פה".

בתוך כך, סא"ל ד"ר פ' ציין כי כיום כשליש מהטיפולים אשר מבצעים צוותי הרפואה באוגדת איו"ש הם טיפולים בפלשתינים, וכי קיים קשר טוב עם צוותי הרפואה הפלשתינים. "אנחנו מבצעים העברות רבות של פצועים פלשתינים, בין אם מתאונות דרכים או מהתקפי לב לתוך ישראל", סיפר.