משפר יחס. מרגי
משפר יחס. מרגיפלאש 90

השר לענייני דתות, יעקב מרגי, קבע אמש במליאת הכנסת כי רבני ערים ואנשי חברא קדישא עושים דין לעצמם ומטילים חומרות הלכתיות על כלל הציבור ומבלי שאושר להם לנהוג כך.

את הדברים אמר השר מרגי במענה לשאילתא שהעלתה חברת הכנסת ד"ר עליזה לביא (יש עתיד) בנושא ההפרדה בין גברים לנשים בבתי העלמין ועל המניעה מנשים להספיד את יקיריהן במהלך לוויות.

חברת הכנסת לביא סיפרה בשאלתה: "לאחרונה שמענו על מקרה בו בבית העלמין של קריית גת נתלו שלטים המורים לנשים להשתמש בברזיות מים נפרדות מאלו של הגברים מטעמי צניעות. מקרה זה מתווסף למקרים עליהם שמענו בעבר, בהם מונהג בבתי העלמין תקנון צניעות מחמיר במסגרתו לא מתאפשר לנשים להספיד את יקיריהן, כשלעתים הן נתקלות ביחס משפיל ומבזה מצד נציגי החברה קדישא".

עוד קבעה כי "המציאות כיום בה החברה קדישא מנהלת את בתי הקברות כממלכה פרטית ללא פיקוח ומעקב המניחים את הדעת, במיוחד ברגעיו הקשים ביותר של אדם כאשר מתו מוטל לפניו, היא מציאות בעייתית ביותר שלא ניתן להשלים עם קיומה. לא מדובר כאן בעניין הלכתי, אלו החלטות מקומיות של אנשים שאין להם כל מנדט להחליט עבור נשים וגברים בבתי-הקברות".

לביא ציינה כי "אמנם במקרה המדובר בקריית גת, הורה המשרד לשירותי דת להסיר את שלטי ההפרדה, אך אני תמהה האם לא מן הראוי להוציא הנחיות ברורות בנושא, ולהתנות את חידוש הרישיון לחברות קדישא באימוץ חוות הדעת כי אין מניעה שנשים יישאו הספדים במהלך לוויות. בנוסף האם לא ראוי שהמשרד לשרותיי דת יגביר את הפיקוח על התנהלות החברות קדישא, על מנת למנוע ממקרים אלה להישנות בעתיד"

בתגובה לשאלה של ח"כ לביא אמר השר מרגי כי הוא אינו מתכחש למצב שתואר על ידי ח"כ לביא, ואמר כי משרדו הודיע לחברה קדישא באופן חד משמעי ששלטי הפרדה יכולים להיות כהמלצה בלבד ואינם יכולים לכפות הפרדה. מרגי הוסיף שישנם רבני ערים וחברות קדישא מקומיות שעושים דין לעצמם. "אנחנו מודעים, אני לא מתחמק ולא שם את זה מאחורי גבי", אמר.

מרגי, אף קרא לח"כ לביא להילחם במקרים של הדרת נשים בבתי העלמין: "זה התפקיד שלך, ושלי ושל כולנו לעמוד מקרוב כדי שהציבור לא ייפגע. אין עניין להדיר את הנשים מבתי-העלמין" אמר השר מרגי.