יצוא התפוחים ב-2011
יצוא התפוחים ב-2011צילום: רם שדמון

מחר בבוקר (שלישי) תחל העברת תפוחים ממעבר קונטרה שבגולן לסוריה.

המבצע המיוחד הנו פרי יוזמה של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, שהחלה לפני 9 שנים בשל עודפי תפוחים בישראל, וממשיכה להתקיים כמעט מדי שנה כמסורת מיוחדת, וכמסגרת המסייעת בידי מגדלי התפוחים הדרוזים בגולן למכור את תוצרתם.

במהלך המבצע המיוחד, שיימשך כשלושה חודשים, יועברו כ- 18,000 טון תפוחים, בעיקר מהזנים חרמון (סטארקינג) וגולדן דלישס, שהם כ- 15% מתוצרת התפוחים השנתית בישראל, העומדת על כ- 120,000 טון. התפוחים שיועברו לסוריה גודלו על ידי חקלאים מהיישובים הדרוזים בגולן והם נשמרים באמצעות תשתיות קירור ואריזה שפותחו על ידי המגדלים בשנים האחרונות, באמצעות מענקים שניתנו על ידי משרד החקלאות ופיתוח הכפר. המבצע שהחל בשנת 2005, חוגג השנה 8 שנים להצלחתו (בשנים 2009 ו- 2012 לא היה ייצוא בשל חוסר ביבול). כמות התפוחים שמתוכננת לעבור השנה לסוריה הינה פי ארבעה לעומת השנה הראשונה של המבצע, בה הועברו כ- 4,500 טון תפוחים. בשנת 2010 הועברו כ- 8,000 טון, בשנת 2011 הועברו כ- 12,000 טון, הייצוא מתבצע בחודשי החורף לאחר סיום עונת הקטיף. הכמות גדלה משנה לשנה בהתאם ליכולתם של הסורים לקלוט כמות גדולה יותר.

מבצע יצוא התפוחים יצא לדרך באישור ממשלת ישראל, ולוקחים בו חלק גם מועצת הצמחים, צה"ל וארגון הצלב האדום, המסייע במשאיות ונהגים שמעבירים את התפוחים מצדו האחד של הגבול אל צדו השני.

מנהל מחוז גליל-גולן במשרד החקלאות, עמיר אנטלר: "שמה של החקלאות הישראלית הולך לפניה בכל העולם, גם במדינות עמן אין לנו קשרי מסחר רציפים. התפוחים נארזים בבתי האריזה בגולן ומועברים מהצד הישראלי לצד הסורי, מרחק של כ- 300 מטר, על ידי משאיות של הצלב האדום. משרד החקלאות מקדם את עסקת הייצוא כבר מספר שנים ברציפות והנושא הפך למסורת מיוחדת במינה".

על פי נתוני משרד החקלאות ופיתוח הכפר, בישראל כ- 40,000 דונם מטעי תפוחים נושאי פרי. היבול של שנת 2011 עמד על כ- 100,000 טון, מעט מתחת לממוצע השנתי שעומד על 115,000 טון. בשנת 2012 היבול חזר לרמות גבוהות מעל הממוצע השנתי, בדומה לשנת 2010, ועמד על כ- 125,000 טון, הודות לתנאים מצוינים  לגידול התפוח, ולכן הפרי גדול יותר מהרגיל. ישראלי אוכל בממוצע כ- 125 תפוחים בשנה!  מדובר בכמות מאוד גבוהה לאורך כל השנה, ולכן העלייה לקראת חגי תשרי קיימת אך היא מינורית.

הייצור השנתי העולמי של תפוחים נע סביב 50 – 60 מיליון טון. המדינות העיקריות המגדלות תפוחים הן: סין (25 – 30 מיליון טון לשנה), אירופה (9 מיליון טון לשנה) וארה"ב (5 מיליון טון לשנה).

תפוחים "אוהבים" קור, לכן ישראל נמצאת בשולי האזורים המתאימים לגידול תפוחים. הרוב המכריע של התפוחים בישראל מגודל באזור הצפון, בהרי הגליל והגולן בגבהים של לפחות 600 מטר.

ישראל אינה מייצאת תפוחים, למעט יצוא תפוחים מיישובי הדרוזים בגולן לסוריה שנעשה בשנים האחרונות, כמענה הומני לפניית החקלאים. מדובר ב כ- 18,000 טון תפוחים שנשמרו בקירור, הודות לפיתוח תשתיות קירור ואריזה מתקדמות בישראל שאינן קיימות בסוריה, דבר שמאפשר אספקת תפוחים לאורך כל השנה. ייבוא התפוחים לישראל הוא כ- 7,000 טון מארה"ב ואירופה. בהתאם להסכמי הסחר של מדינת ישראל.

הזנים העיקריים הינם: "זהוב" (ירוק-צהוב), "סטארקינג" (אדום), "גרניסמית" (ירוק), "גאלה" (אדום-צהוב), "פינקליידי" (אדום-צהוב), "יהונתן" (אדום) ו"ענה" (אדום-ירוק). "ענה" הוא זן מקומי, אשר פותח על ידי אבא שטיין מעין שמר, והוא הזן היחיד שיכול לגדול בתנאי חום, ולכן הוא מגודל בישראל באזור הדרום.