מכעיסות את הפלשתינים. נשים בירוק
מכעיסות את הפלשתינים. נשים בירוקנשים בירוק

בביטויים חריפים תוקף מושל בית לחם, עבדול אל פתח' אמאייל, את פעילותה של תנועת 'נשים בירוק' תוך התמקדות אישית בנדיה מטר.

אמאייל מגדיר את נטיעות העצים שמבצעת התנועה כפעילות אגרסיבית וגזענית הקובעת עובדות מדיניות בשטח. המושל הפלשתיני רואה בפעילותה של התנועה בכלל ושל מטר בפרט מודל עבור החברה הפלשתינית וקורא לאנשיו לחקות את מהלכיה.

בראיון לתכנית הבוקר 'בוקר טוב פלשתין' מה4 לפברואר 2013 ,המשודרת ברדיו הפלשתיני אמר אמאייל: "המתנחלת הזו ששמה נדיה מטר עשתה לצערנו את מה שקבוצות לא עשו ואת מה שמדינות לא עשו. עם תכניות של גניבה ושוד היא גונבת יום אחרי יום עוד אדמות ומעבדת אותן. בקיצור אומר שהאישה הזו, למרות הרוח האגרסיבית והגזענית שלה, מהווה עבורנו, בעלי הבית של האדמה, דוגמא. אני שואל למה האישה המתנחלת הזאת עושה את כל מה שהיא עושה ואנחנו, יחידים, קבוצות, כפרים, ארגונים פוליטיים וקהילתיים לא פועלים. הגענו למצב שבו היא מסוגלת לכפות מדיניות דה-פקטו ואנחנו עומדים בצד ומסתכלים".

עוד הוסיף אמאייל ואמר: "אני מאמין שזהו חלק מטרגדיה גדולה. משום כך אנחנו אומרים היום - לא! אנו מסוגלים לעשות מה שנדיה מטר עושה ואף יותר מכך, כשההבדל האחד הוא העובדה שאנחנו הבעלים האמיתיים של האדמה. אני מאמין שהרעיון הזה והאירוע הזה הוא בשורה להתחלה של סדרת פעילויות בהן נשיב לידינו את כל האדמה הזו שאותה אתם רואים. נהפוך אותה לירוקה ונחזיר אותה לבעלים הפלשתיני שלה, לחקלאי הפלשתיני".

דבריו אלה של המושל הפלשתיני מתייחסים למבצע נטיעות פלשתיני שהתקיים בגוש עציון לאחר מבצע הנטיעות שקיימה תנועת 'נשים בירוק' בט"ו בשבט האחרון באדמות נצר. במהלך אירוע זה נפגשו פעילי 'נשים בירוק' עם אמאייל עצמו כשזה הגיע ברכב של עיריית בית-סאחור, מלווה בכמה מאנשיו ויחד ניסו למנוע את נטיעות היהודים. את מבצע התגובה שלהם לנטיעות היהודיות כינו ערביי האזור "יום העץ", ובו הגיעו לשטח בסיוע של גורמים בינלאומיים ונטעו מאות עצים על שטחים שבין הישובים אלון שבות לאלעזר.

ב'נשים בירוק' מציינים כי התריעו בפני גורמים שונים על הנטיעה הערבית המאסיבית, אך נמסר להם כי המינהל האזרחי אישר לערבים את המהלך. יצוין כי מדובר באדמות שאין כל הוכחות לבעלות ערבית עליהן, אך ערביי האזור טוענים לבעלות שכזו, טענה אותה הם מבקשים לחזק במבצעי נטיעות מסוג זה. ב'נשים בירוק' תובעים מזה תקופה ארוכה למנוע את הנטיעות של הערבים ולבצע בדיקה מקפת שתוכיח את הבעלות האמיתית על האדמות.

בתגובה לדבריו של המושל הפלשתיני נגד הנטיעות היהודיות במקום אומרת נדיה מטר, מראשי 'נשים בירוק', כי "ראשית יש לתקן את דבריו של האיש ולהבהיר שאיני פועלת לבדי אלא זוכה לעבוד יחד עם יהודית קצובר. יחד אנו זוכות לעבוד עם אוהבי ארץ ישראל רבים החוברים להצלחת גאולת הקרקעות והשמירה על אדמות המדינה מהשתלטות ערבית".

לדברים אלה מוסיפות קצובר ומטר ואומרות: "העובדה שהמושל דבר עלינו ברדיו והעובדה שהרשות הפלשתינית בוחרת לטעת דווקא בנצר מראה עד כמה פעילות היהודים בשטח, בהתמדה, מפריעה להם ובכך מתברר עד כמה היא חשובה. הערבים חשבו שיוכלו להשתלט על כל השטח באין מפריע כפי שהם עושים בגבעות אחרות ברחבי יו"ש כדי לחנוק את הישובים היהודיים, והנה מגיעים יהודים שמפריעים להם במימוש מגמות ההשתלטות שלהם".

קצובר ומטר מוסיפות ומציינות: "לצערנו יחסי הכוחות הם הזויים: הרשות הפלשתינית ממומנת במיליוני דולרים של האיחוד האירופי וארגונים אנטישמים נוספים, ואכן הדברים נראים בשטח - הם משתלטים על שטחי C בבנייה ערבית בלתי חוקית ובג'יהאד חקלאי, הם מצוידים בטרקטורים מודרניים, באלפי עצים, בכוח אדם אינסופי. לנו לעומת זאת, אין גיבוי ממשלתי אלא רק תרומות אישיות של אוהבי הארץ, תרומות שעם כל חשיבותן הן עדיין קטנות". עוד מזכירות השתיים כי "אם לא די בכך שהפעילות שלנו לא מקבלת גיבוי מגבוה הרי שאנחנו מקבלות צווי עקירה לנטיעות שלנו".

דבריהן אלה של קצובר ומטר מתייחסים לדיון המשפטי המתקרב בערעור שהגישו לבית המשפט על צווי עקירה שהוצמדו לנטיעות התנועה באדמות נצר על ידי פקחי המינהל האזרחי. דיון זה צפוי להתקיים ביום ה-17.3.

עם זאת את תגובתן חותמות קצובר ומטר בקביעה ולפיה "דווקא תשומת הלב הזאת של הערבים מדרבנת אותנו להמשיך בפעילות ביתר שאת, אך יש לזכור כי בסופו של דבר יחסי הכוחות מלמדים שלא די בנטיעות. יש לפעול באופן ממלכתי וכולל להפסקה מוחלטת של השתלטות הערבים על אדמותינו ועל ארצנו.  מהלך שכזה יתאפשר אך ורק ע"י החלת ריבונות ישראל על יהודה ושומרון. זו הסיבה שאצלנו ב'נשים בירוק' נמשכת במקביל הפעילות בשטח,  לצד הפעילות הציבורית הקוראת להחלת ריבונות ביו"ש".