נחל דישון
נחל דישוןרשות הטבע והגנים

רשות הטבע והגנים, קק"ל, רשות המים ורשות ניקוז ונחלים כינרת יזמו לאחרונה תכנית להשבת המים לנחל דישון, הכוללת שחרור מי מעיינות לזרימה חופשית. פעולה זו תהווה כלי בסיסי לשיקום הנחל ואפשרות להגדלת המגוון הביולוגי ושימור בתי-גידול לחים.

תנאי חשוב להצלחת התכנית הוא הפסקת תנועת כלי הרכב, ג'יפים וטרקטורונים, במקום. זאת למרות שטיול רכוב מהווה אחוז ניכר מצורת הטיול בנחל כיום, בשל הערוץ הרחב והנוח לתנועה.

במסגרת התכנית, מיום שישי הקרוב תיפסק תנועת כלי רכב בחלק התיכון של נחל דישון מקטע כביש 899 (הכביש העולה ליראון) ועד קטע כביש 886 (גשר עלמה).

עד להתערבות האדם היה נחל דישון – נחל איתן, אך מכיוון שעד כה נתפסו מי הנחל ונשאבו, לא זכו המטיילים בנחל לראות את המים נובעים וזורמים לאורך כל השנה, אלא רק בסוף עונת החורף ובתחילת האביב, לאחר גשמים משמעותיים. בשאר ימות השנה הנחל יבש ובעלי החיים הזקוקים לזרימת המים באופן תדיר, נעלמו או מצאו מחסה באזורים לחים שנותרו בסביבה.

טיולי ג'יפים בנחל דישון (צילום: רשות הטבע והגנים)

לטענת רשות הטבע והגנים, מסת הרכבים פוגעת אנושות בבית הגידול בנחל, שכן בשל העומס והצפיפות נוצרים "פקקים" המביאים את הנהגים לחפש שבילים חלופיים וכך נוצר "קוליס" - סימני הגלגלים הנותרים בשטח לאחר מעבר רכב. כלי הרכב והטרקטורונים פוגעים בצומח הגדות, מעוותים את משטר הזרימה, רומסים את מצע האבנים בערוץ המהווה מקום מסתור ומשכן לבע"ח חובבי לחות כמו דו-חיים ועוד.

פגיעה נוספת הנגרמת בשל נסיעת כלי רכב בנחל הינה זיהום המים, המהווים גורם קריטי בקיום מגוון מינים בשמורה. ולבסוף, אל לנו לשכוח את המטיילים הרגליים, אשר שלוות הטיול בשמורת טבע מופרת שוב ושוב, והם נמצאים בסכנת דריסה תמידית.

נחל דישון (צילום: רשות הטבע והגנים)