רענון. השר הרשקוביץ
רענון. השר הרשקוביץפלאש 90

מליאת הכנסת ציינה היום (שני) את היום הלאומי למדע.

היום הלאומי למדע מצוין, מידי שנה, בתאריך 14 למרץ, יום הולדתו של אלברט איינשטיין ז"ל (נולד בגרמניה ב- 14 למרץ 1879. נפטר בארה"ב ב- 18 לאפריל 1955).

את היום הלאומי למדע יזמה ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת והוא אושר באופן רשמי על ידי ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים בשנת 2000.

יום זה קיבל תבנית קבועה של פעילות חגיגית בשיתוף בית הנשיא, משרד המדע והטכנולוגיה, האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים ומוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים. מאז, מיד שנה, יוזמת ועדת המדע והטכנולוגיה אירועים מיוחדים בוועדה (כגון: שותפות בטקס הסיום של תחרות המדענים הצעירים בשיתוף מוזיאון המדע) ודיונים במליאה, בהשתתפות שר המדע והטכנולוגיה ויו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, לציון היום המיוחד הזה.

מטרת קיום היום הלאומי למדע, היא להגביר, מידי שנה, את המודעות הציבורית למדע וטכנולוגיה ובעיקר את חשיבות הדיון הפרלמנטרי לעיצוב המדיניות הציבורית בתחומים שונים הקשורים למדע, כגון: חינוך, תקציבים, תקשורת וכו'.

בפתח הדיון אמר יו"ר הכנסת בפועל, בנימין (פואד) בן אליעזר (העבודה) כי "לא ניתן לדמיין את ההתפתחות האנושית ללא המדע". הוא הוסיף ואמר כי "משחר ימיה של מדינת ישראל הבינו מייסדיה כי עליה להשקיע במדע". "מדינת ישראל הפכה להיות מובילה בעולם המדע". יו"ר הכנסת אמר כי "כיפת הברזל היא הדוגמא הטובה ביותר לרתימת המדע להגנה על חיי תושבי מדינת ישראל".

יו"ר הכנסת סיכם ואמר כי "בשנים האחרונות חלה נסיגה בהשקעות לקידום המדע והטכנולוגיה. גם בתקופות כלכליות קשות, קיימת חשיבות עצומה לזכור שההשקעה במדע חשובה ועלינו לעשות ככל האפשר להשקיע במדע. עתיד המדע הוא העתיד שלנו".

שר המדע והטכנולוגיה, פרופ' הרשקוביץ', אמר כי "היום הלאומי למדע נקבע ביום הולדתו של אלברט איינשטיין לא רק בגלל היותו יהודי ומגדולי המדענים בדורנו, ולא רק בגלל שהיה ציוני אלא בעיקר בגלל היותו איש חזון".

שר המדע הוסיף ואמר כי האזרחים אינם מודעים עד כמה ישראל היא מעצמה מדעית וטכנולוגית". הוא הוסיף ואמר כי דווקא בימים אלו הוא תמה על קריאות התוהות על הצורך בקיום משרד המדע והטכנולוגיה.

"חשוב שנשמר את כוחנו המיוחד במדע ונמשיך להיות אור לגויים", אמר שר המדע.  

ח"כ שטרית ציטט את אלברט איינשטיין – "הכל נקבע מראש...לחרק ולכוכב...כולם רוקדים לפי  מנגינה הנשמעת ברקע מפי חלילן נעלם". הוא ציין כי איינשטיין תרם את כל כתביו לאוניברסיטה העברית והוסיף כי "ישראל חלוצה בתחום המדע ומקדימה מדינות חזקות וגדולות מאתנו". גם הוא הצר על היעדר ההשקעה בחינוך מדעי ואמר כי על שר החינוך הבא להשקיע בדיגיטציה של ספרי הלימוד.