רוב. סטודנטיות
רוב. סטודנטיותפלאש 90

75% מהצעירים נאלצים לבחור את המקצוע העתידי שלהם כמעט משיקולי הכנסה בלבד.

אילו שיקול זה היה מנוטרל, היה עולה הביקוש ללימודי פילוסופיה ב-1,500%, ללימודי אמנות ב-800%, ואפילו המחלקה לספרות הייתה יודעת עדנה ומכפילה פי חמש את גודלה. כך עולה מסקר של מכון פאנלס שנערך עבור המרכז האקדמי שלם, המוכיח – הצעירים לא חומרניים, הם פשוט חוששים לעתידם.

רק 5% מהגברים ו-14% מהנשים מציינים כי כסף לא היווה שיקול מבחינתם. למרבה הפלא, דווקא המבוססים חושבים יותר על כסף, וכ-53% מתוכם ציינו כי ההכנסה העתידית הייתה השיקול הבלעדי לעומת רק 14% בקרב העניים.

הסקר נערך בכדי לסייע למרכז האקדמי לתמוך בהחלטתם של סטודנטים המעוניינים ללמוד מדעי הרוח. במרכז שלם, שפותח השנה תוכנית אקדמית לתואר ראשון הכוללת תוכנית בלימודים הומניסטיים והתמחויות במזרח התיכון או בפילוסופיה כללית והגות יהודית, ביקשו לגעת ולטפל בנקודה הכואבת לסטודנטים.

"מדינת ישראל זקוקה לאזרחים מעמיקים, בעלי השקפת עולם מגובשת. אנחנו צריכים אותם במדעי הרוח, אלא שבשביל לשכנע אותם ללכת לשם צריכים לתת לספק להם גם אופק השתכרות", אומר דוקטור עידו חברוני, המנהל החינוכי של המרכז האקדמי שלם ומציין, "זיהינו שאחת הבעיות המרכזיות היא שבמציאות הכלכלית והחברתית הסטודנטים לא בוחרים ללמוד תחום שמעניין אותם ושהם מאמינים שהם ימצו בו את כישוריהם, אלא תחום שהם מאמינים שיפרנס אותם. צריכים להראות להם שאנחנו לא רק דואגים לתת להם את החינוך הטוב ביותר, אלא גם לסייע להם להגשים את החלום שלהם להיות, ללמוד מדעי הרוח ולהתפרנס בכבוד".

הפיתרון שמצעו במרכז לנטייה הפרגמאטית של הדור הנוכחי היא מלגות קיום נדיבות שיסייעו לסטודנטים להתמקד בלימודים, תוכנית התמחות במגזר הפרטי והציבורי במהלך התואר, חניכה אישית וסדנאות הכנה לתעסוקה. "צעירים שמגיעים לאקדמיה היום מעוניינים בידע, אבל לא פחות ואולי יותר מזה הם מחפשים מקפצה לחיים. מוסדות שרוצים להצליח חייבים לספק להם את זה"

כשנשאלו הסטודנטים מה היו לומדים במציאות בה לא היו להם דאגות כלכליות, ארבע מתוך חמישה משיבים (79.6%) בחרו תחומי לימוד אחרים לחלוטין. המחלקה שנהנתה מהקפיצה המשמעותית היא המחלקה פילוסופיה, שבה הביקוש גדל ב-1,500% עם מספר נרשמים שמגיע לכ-5% מכלל הסטודנטים, מספר הנרשמים ללימודי האמנות גדל ב-825%, הנטייה לבחור בגיאוגרפיה גדלה פי שש, המתמטיקה מפתיעה עם קפיצה של פי חמש בהרשמה, הספרות מזנקת פי ארבע, ותחום לימודי המזרח התיכון זוכה לגידול של קרוב ל-200% - ומשלש את גודלו.

החוגים שמתכווצים הם אלו שמבטיחים הכנסה גבוהה, אך מסתבר שלא מסעירים את דמם של הסטודנטים. בעולם ללא דאגות כלכליות היו הפקולטות להנדסה נחתכות בשני שליש (-66%), החוג למנהל עסקים היה נחתך בחצי (-49%), למדעי המחשב בקצת יותר משליש (-35%), הנהלת חשבונות (-25%), משפטים (-17%).

מה היה גורם להם לשנות את דעתם?

27% בלבד הצהירו כי אלמלא היו להם דאגות כלכליות הם היו בוחרים באותו תחום לימוד, 27% אחרים טענו כי מלגות במהלך התואר היו ממריצות אותם לבחור תחום שמתאים להם יותר גם אם היה מכניס פחות, 6% ציינו סדנאות הכנה לקריירה כגורם מרכזי, ו-21% ציינו כי מתן התמחויות כחלק מתוכנית הלימודים עשויה הייתה לעזור. כחמישית, 18%, טענו כי פרמטר ההכנסה אחרי התואר חשוב להם מדי, וכי הם לא רואים את עצמם בוחרים בתחום אחר בכל מקרה.