ראש אמ"ן - אביב כוכבי
ראש אמ"ן - אביב כוכביפלאש 90

ראש אמ"ן, האלוף אביב כוכבי, הופיע הבוקר (חמישי) בכנס הרצליה, ותיאר את הערכת המצב במזרח התיכון מנקודת מבטו.

כוכבי אמר, כי "המזרח התיכון המתון שוב אינו קיים. אנחנו עדים למצב של כלכלה שהולכת ומתרסקת במדינות שסביב לנו, איסלם שהולך ותופס תאוצה בדמות האחים המוסלמים בכל המרחב וטלטלה שמנערת את האזור".

כוכבי הביא חמש דוגמאות למציאות בשטח, "בסוריה מבצע חיל האויר מידי יום חמישים תקיפות על אזרחים וערים, מאות פעילי חיזבללה נהרגו ונקברו בסוריה בחשאי, כעשרה ארגוני גיהאד נפרסו בסיני ובסוריה, אלפי נפגעים במצרים מאז מורסי וארגון מחדש של רצועת עזה וחימושה בעזרת קטר ותוניס".

"ישראל כרגע לא נמצאת במרכז השיח והחשיבה של ארגוני הטרור השונים ושל המדינות הסובבות אותנו, אבל ברגע שהם יסיימו את פעילותם הם יפנו את כל העוצמות כלפי ישראל", ציין ראש אמ"ן.

כוכבי ציין, כי הסנקציות באיראן פועלות אך לא במידה מספקת, "יחד עם זה ברגע זה מופעלות כעשרת אלפים צינטרפוגות ברחבי המדינה ומשך הזמן להפעלת הגרעין הולך ומתקצר למרות שחסרים חודשים רבים של השלמה".

לדבריו, איראן אינה רואה איום אמיתי מצד המדינות לתקוף אותה ולכן ממשיכה בפעילות בניית הגרעין.

בנוגע למצב בסוריה אמר כוכבי, כי  "חיזבאללה ואיראן מבינים שגורלו של אסד נחרץ והם בונים צבא כהיערכות ליום שאחרי". לדבריו, "אסד מחריף את צעדיו ועושה הכנות מתקדמות לשימוש בנשק כימי, אך עדיין לא נתן את הפקודה להשתמש בו".

"רוב הערים בסוריה נמצאות כיום בידיים של המורדים, כאשר גם 11/17 מעברי הגבול נמצאים בידי המורדים וזה משפיע על כל מה שנעשה בתחומי סוריה. גם באשר לתשתיות המצב בכי רע, אשר במשך כל יום כ-6 שעות ישנן הפסקות חשמל". הוסיף.

באשר לחמאס, אומר ראש אמ"ן "הארגון רוצה בשימור הרגיעה כיוון שהוא מזהה הזדמנות להשתלט בתחום המדיני ואפילו להשתלט על הרשות ומתוך כך ישנו פוטנציאל לשקט בתקופה הבאה".