גם בנגב?
גם בנגב?צילום: פלאש 90

שלטונות פרו החליטו להענות לבקשת פרקליטות המדינה להסגיר לישראל את  דן כהן, לצורך העמדתו לדין בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, עבירות דיווח עפ"י חוק ניירות ערך, ושיבוש מהלכי משפט.  

במשרד המשפטי מאשרים כי במסגרת זו הועלה דן כהן הלילה על מטוס, שכבר עזב את אדמת פרו. דן כהן  נמצא כרגע בדרכו לישראל. עם הגעתו, במועד קרוב מאד, הוא ייעצר, ובהמשך תוגש בקשה למעצרו עד תום ההליכים.

במסגרת חקירת הרשות לניירות ערך, נחקר דן כהן שלוש פעמים, מהן פעמיים באזהרה, בחשד לעבירות הנ"ל, שביצע במסגרת תפקידו כדירקטור בחברת החשמל. לפני מס' שנים עזב את ישראל, ומאז לא שב אליה, על אף נסיונות לתאם עמו ועם באי כוחו את המשך חקירותיו. משכך, הוכרז כעבריין נמלט.

עפ"י כתב האישום שהוגש ע"י פרקליטות מחוז ת"א בפרשה, בין השנים 1991 – 2001 , שימש כהן כדירקטור בחב' החשמל, ומשנת 1993 שימש  גם כיו"ר ועדת הנכסים של הדירקטוריון. עפ"י המיוחס לו בכתב האישום, בשתי פרשות חמורות, קיבל כהן שלא כדין כספי שוחד בהיקף של מליוני דולרים מהחברות  "סימנס" ו"רוגוזין", כדי שיפעיל את כוחו לטובתן בדירקטוריון חברת החשמל. בשני המקרים נקשרה חברת החשמל בחוזים בסכומי עתק עם חברות אלה.

בשנים האחרונות שהה דן כהן בפרו, שעמה אין למדינת ישראל אמנת הסגרה. המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה ניהלה הליכים משפטיים ממושכים ומורכבים להסגרתו.  

במסגרת הליכי ההסגרה עמדה  הפרקליטות הישראלית בכל הדרישות של הרשויות בפרו, לרבות הצגה של כתב האישום שהגישה הפרקליטות בפרשה בינואר 2009 והמצאה של צו שיפוטי לנקיטה בהליכי הסגרה.

בסופו של דבר, לאחר ניהול הליכים משפטיים במספר ערכאות, הליכים שנמשכו עקב התנגדותו של דן כהן להסגרה, החליט בית המשפט העליון של פרו לקבל את בקשת פרקליטות המדינה הישראלית ולאשר את הסגרתו של כהן לישראל.

אולם, ההסגרה לא יצאה לפועל עד כה היות שנשיא פרו הקודם הורה שלא לבצע את ההסגרה, למרות החלטת בית המשפט המקומי.

מאז נותרה בקשת ההסגרה הישראלית תלויה ועומדת.  בימים האחרונים החליטו רשויות פרו לפעול עפ"י החלטת ביהמ"ש העליון בפרו, ולהסגיר מיידית את דן כהן בהתאם.  במהלך 48 השעות האחרונות נעשו תיאומים בעניין זה מול רשויות האכיפה בישראל, וכהן כאמור מצוי כעת בדרכו לארץ.