אברהם ליפשיץ
אברהם ליפשיץששון תירם

בהנהלת החינוך הממלכתי דתי התקיימה הבוקר ישיבה ובה נבחנה הדרך להרחבת פעילות תכנית 'לב לדעת' המיושמת בבתי ספר רבים ועיקרה הוא הנחלת חינוך תוך כדי העברת המידע לתלמיד.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ד"ר אברהם ליפשיץ, ראש החמ"ד, על התכנית והצלחתה.

כבר בפתח הדברים מבשר ליפשיץ כי לנוכח הצלחתה של התכנית והתרחבותה היא צפויה להיות מועתקת על ידי החינוך הכללי.

תכנית 'לב לדעת', מסביר לפשיץ, נועדה לבטל את ההפרדה הקיימת לכאורה בין הנחלת ידע לחינוך. המגמה הכוללת היא להתוות דרכים עבור מנהלים, מורים ומחנכים להפיכת המידע לנוגע בליבו של התלמיד. בלשונו של ליפשיץ הכוונה היא שכל מורה הנכנס לכיתה יכוונן את החומר הנלמד גם לפיתוח אישיותו של התלמיד.

רובד זה מתווסף על אכפתיות, אהבה ומשפחתיות הנדרשות כיום מאנשי החינוך.

דוגמא לדברים מציג ליפשיץ בבחירת החומרים הנלמדים בתנ"ך, חומרים המקבלים משמעות רלוונטית לימינו כמו ספרי חורבן בית שני וספר יונה בתקופה שלפני יום כיפור. לימוד שכזה פותח בפני התלמיד צוהר לבנייה עצמית גם מתוך ההיכרות עם החומר והעשרת ידיעותיו.

על מנת לסייע לאנשי חינוך בבניית תכנית לימוד מסוג זה הוקמו אתרי אינטרנט המחזקים את יכולתו של המורה והמחנך ליצור קשר אישי עם התלמיד וקשר בין התלמיד לחומר. האתרים המדוברים הם 'ללמוד וללמד' ו'לב לדעת'.

ליפשיץ מוסיף ומציין כדוגמא ללימוד חוויתי בונה שכזה את מערך לימוד ההיסטוריה של הדור האחרון תוך גביית עדויות מניצולי שואה בני משפחה. מהלך שכזה מטביע חותם משמעותי גם אצל התלמידים וגם אצל הניצולים ובניהם והחותם הופך חלק בלתי נפרד מעיצוב אישיותו של התלמיד.

היום, כאמור, התכנסו בכירי החמ"ד לישיבה בה נבחנה הדרך להנחלת שיטה זו גם לגני הילדים. בהקשר זה מזכיר ליפשיץ את הצורך להתוות דרך ללימוד סיפורי תורה וכיוצא באלה בגנים.