מאוחדת? העיר העתיקה ירושלים
מאוחדת? העיר העתיקה ירושליםש. כהן. ערוץ 7

אני חובבת ספרים שאינם באף פורמט שאני מכירה. אני גם שמחה תמיד למצוא ספרים שמגישים לילדים שוחרי ידע, למידה בגובה העיניים שמעשירה אותם. והיסטוריה היא תחביב ישן שלי.

לכן, הספר החדש "רחוב בירושלים" גרם לי שמחה גדולה. המון ידע? יש. הסטורי? כמובן.

האתגר היחיד הוא לתאר בפניכם ספר שהוא בעצם פרוייקט, המלווה את ירושלים למעלה מ-5,000 שנה, עוד מתקופת האבות.

כל כפולת עמודים בספר מתייחסת לתקופה כרונולוגית, ובה מובא תקציר התקופה והאירועים בעיר: דוד המלך, העות'מנים, ומה שביניהם. אינפורמציה היא דבר נפלא, אבל מה שמיוחד בספר הם האיורים המפורטים לצד התמונה הגדולה המוגשת לנו.

כל כפולת עמודים שכזו מוצגת על רקע איור טופוגרפי של העיר - אותו איור בכל העמודים, כשבתוכו מופיעות לפרטי פרטים דמויות בחיי היום-יום של העיר.

למעשה, מתארים יוצרי הספר כי נתקלו בבעיה כיצד לאפיין את העיר. הרי אין רחוב אחד באמת שיכול להציג את התמורות שעברה העיר.

לכן, בחרו הכותבים והמאייר להציב מצלמה דמיונית ו"לצלם" 12 תמונות בכל תקופה, ואותן להציג: חוצות הרחובות יחד עם פנים הבתים ובתי המלאכה, שביחד נתנו תמונה שלמה.

כדי למקסם את הידע שניתן לרכוש מספר זה, המסגרת לכל תמונה עשויה מפיסות מידע מגוונות על התקופה, ולצד כל אחת מהן הפנייה לחלק בתמונה הגדולה המציג פרט זה. ההפניות, שנעשו בסגנון "איפה אפי", מכוונות את הקורא הצעיר להבחין בפרטים על התקופה.

בהערת אגב אוסיף, שמכיוון שירושלים ניתנה לזרים בתקופות מסוימות, הרי שאותם זרים מופיעים בעמודים אלו בספר. לכן, גם אם מצער למצוא צלבנים, למשל, בין דפי הספר, הרי שהתיעוד ההיסטורי לצידם מתאר את אכזריותם והם אינם מוצגים כדמויות חיוביות.