פגיעת רקטה בשדרות. ארכיון
פגיעת רקטה בשדרות. ארכיוןפלאש 90

"לא נאפשר לחמאס לחזור למצב הקודם של 'טפטופי רקטות'. על כך יש הסכמה של כל המערכת הביטחונית. החמאס מבין את זה. בכיריו מבינים שהם הראשונים שישלמו מחיר על חידוש הירי".

כך אומר גורם ביטחוני בכיר בפיקוד הדרום ל'ערוץ 7', בתגובה לירי הרקטות הבוקר לעבר שדרות.

ישראל מסרבת בשלב זה להיגרר לסבב לחימה נוסף, בין היתר מתוך הנחה שהירי היום בוצע ללא ידיעת החמאס. אירגון מג'לס שורא אל-מוג'אהדין, אחד האירגונים הסלפים ברצועה, נטל אחריות לירי. בהצהרה באינטרנט מסרה ההתארגנות כי ירתה את הרקטות כדי להוכיח שישראל אינה יכולה לעצור את התקיפות על שטחה במהלך ביקור הנשיא ברק אובמה.

בשלב זה הענישה מתמקדת בפגיעה בכלכלת הרצועה. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה (בוגי) יעלון, אישרו לצה"ל לצמצם את שטח הדיג של הפלסטינים ברצועת עזה מ-6 ל-3 מייל כתגובה לירי שבוצע הבוקר לעבר יישובי הדרום, בנוסף לסגירת מעבר כרם- שלום.

יצויין כי בהסכם שאחרי מבצע 'עמוד ענן, שנעשה בתיווך מצרי, הסכימה ישראל להרחיב את שטח הדיג של הפלשתינים מ-3 מייל ל-6 מייל, אם יישמר השקט. ההחלטה מחזירה לכנו את המצב טרם מבצע "עמוד ענן".

הבוקר הינחה שר הביטחון על סגירת מעבר כרם שלום לסחורות. כמו כן הוחלט כי מעבר ארז יעבוד במתכונת מצומצמת בלבד וישמש לצרכים הומניטאריים. ההחלטה על פתיחת מעבר כרם שלום והחזרתו של מעבר ארז לפעילות מלאה תהיה בהתאם להערכת מצב ושיקולים ביטחוניים.

ההערכה במערכת הביטחון היא שהירי הבוקר היה נקודתי, חד פעמי, כמסר לביקורו של נשיא ארה"ב אובמה ברמאללה, ולא צפוי לו המשך.

לדברי הגורם הביטחוני הבכיר, במבצע 'עמוד ענן' נפגע החמאס באופן מאד משמעותי, כולל פגיעה בתשתיות אסטרטגיות. "50 אחוז מיכולת התמ"ס של החמאס ירדה, וגם ההתעצמות קשה בגלל יחס המצרים" אומר הגורם הביטחוני. לדבריו, חיסולו של רמטכ"ל החמאס ג'עברי, האירוע שפתח את מבצע 'עמוד ענן', גרם לטראומה למנהיגי החמאס. "מקבלי ההחלטות יודעים שגורלם יכול להיות כגורלו. המנהיגים לא רוצים להיות בעצמם "שאהידים". כיום המוטיבציה שלהם לשמר את הרגיעה" אומר הגורם הביטחוני.