הקלות לנכים
הקלות לנכיםיד שרה

מינהל הגמלאות של הביטוח הלאומי הפיץ לאחרונה חוזר לוועדות הרפואיות, לפיו ניתן יהיה לקבוע זכאות לילד נכה ללא נוכחותו בוועדה הרפואית.

בעקבות פניות של הורים לילדים נכים לח"כ אורי מקלב, הנאלצים להופיע בוועדות הרפואיות שוב ושוב ו"להוכיח" את נכותו של בנם הנכה אף אם מדובר בנכות לצמיתות, דרש ח"כ מקלב מהביטוח הלאומי לאפשר קביעת אחוזי הנכות של ילדים נכים, על סמך מסמכים רפואיים וללא נוכחותם.

ח"כ מקלב אף הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק שתחייב את הביטוח לאומי לאפשר לקבוע זכאות לילד ללא נוכחותו.

בדברי ההסבר להצעת החוק כתב מקלב, "במקרים רבים נדרשים ילדים המרותקים לכיסא גלגלים או במהלך טיפולים רפואיים מסובכים להגיע לוועדות הרפואיות לצורך קביעת רמת נכותם, למרות שאין צורך בבדיקה פיזית שלהם. הטרטור והבירוקרטיה האלה מיותרים עבור כל אדם, בייחוד כאשר מדובר באדם מוגבל". הצעת חוק לא הבשילה לכדי חוק, בשל יציאת הכנסת לפגרה.

לאור דרישתו הנחרצת ועקב הנחת הצעת החוק החליטו בביטוח הלאומי כי דרישתו של מקלב מוצדקת, ולאחרונה העבירו הנחייה לוועדות הרפואיות לאפשר קביעת זכאות ללא נוכחות.

בחוזר שהפיצו נכתב "החל ממועד פרסום חוזר זה, הנכם מתבקשים לקבל החלטה על סמך מסמכים, בכל מקרה בו ההורים מבקשים זאת בטופס התביעה, וניתן לקבוע זכאות על סמך מסמכים רפואיים".

"בהנחיה זו אנו מבקשים להקל על משפחות מחד, ומאידך, לצמצם הבירוקרטיה במקרים בהם אין למפגש עם הילד כדי להוסיף או לגרוע מהחלטת הרופא".

ח"כ מקלב בירך על ההחלטה ואמר: "מלבד הצדק שנעשה עם ילדים הסובלים מלקות רפואית חמורה, האפשרות של קביעת הזכאות על פי מסמכים, תחסוך כספי ציבור, יקצר את משך זמן הטיפול בתביעות ויקל על העומסים בוועדות".