הרמטכ"ל בבית הניצולה.
הרמטכ"ל בבית הניצולה.דובר צה"ל
במסגרת פרויקט 'פרח לניצול', נפגש הרמטכ"ל בני גנץ עם ניצולת השואה אסתר פרידמן, שניצלה מתופת השואה על ידי אימו של גנץ.


במהלך המפגש עם פרידמן בביתה שבפתח תקווה, התייחס הרמטכ"ל לירי הרקטות הבוקר לעבר הדרום, "לא ניתן למצב שלפני מבצע 'עמוד ענן' לחזור על עצמו". כך צוטט בערוץ 2.


במסגרת הפרויקט 'פרח לניצול', נפגשים חיילי צה"ל עם 17,000 ניצולי שואה, מעניקים להם אגרות ברכה לקראת יום השואה ויושבים עימם לשיחת הכרות קצרה.


בצה"ל סיפרו כי פרידמן הינה ילידת הונגריה וזוועות השואה הגיעו אליה לקראת סוף מלחמת העולם השניה, עם כיבוש הונגריה על ידי הנאצים בראשית 1944.


במהלך החודשיים שלאחר הכיבוש רוכזו יהודי הונגריה בגטאות והחל שילוחם למחנה ההשמדה אושוויץ. פרידמן הייתה כבת 12 בתקופה זו ונשלחה אף היא לאושוויץ. על פי הרישומים היא נחשבת "אחת מאלפיים", כלומר היחידה שניצלה ממשלוח של 2,000 איש מיהודי הונגריה.

היא הגיעה לאושוויץ באפריל 1944 ונפלה קורבן לניסוייו האכזריים של ד"ר מנגלה. לאחר שהוזהרה על ידי רופאה מהונגריה ברחה והצטרפה לקבוצה שעברה סלקציה. היא עברה את הסלקציה והחלה לעבוד במפעל מתכת.

לקראת מפלת הנאצים עם התקרבות צבא בריטניה, הועברה פרידמן יחד עם קבוצה של 500 בנות נוספות, למחנה הריכוז ברגן-בלזן.

התנאים הקשים במחנה הביאו לכך שחלתה בטיפוס וכשמצבה הידרדר הושלכה אל ערימת הגופות. מי שהצילה אותה אז הייתה מלכה, אמו של הרמטכ"ל. היא הוציאה אותה מערימת הגופות ומאז לא נפרדו דרכיהן.

פרידמן לא ידעה שכך החל הקשר בינה לבין מלכה מאחר והייתה חולה מאוד ואינה זוכרת דבר. היא שמעה את הסיפור רק כאשר באה לנחם את מלכה על מות בעלה, אביו של הרמטכ"ל.

(צילום: דובר צה"ל)