משפט אייכמן
משפט אייכמןפלאש 90

שופט בית משפט העליון, גבריאל בך, ששימש כאחד התובעים במשפטו של אדולף אייכמן, התארח ב"בימת הכנסת" וסיפר על חוויותיו מהמשפט.

"עברו יותר מ-50 שנה מאז משפט אייכמן ואני נדהם לראות כל פעם מחדש איך עם השנים, גוברת ההתעניינות במשפט הזה", כך סיפר הבוקר שופט בית משפט העליון גבריאל בך, בהרצאה שנשא בכנסת על חוויותיו וסיפורי העדים במשפט אייכמן. "אני מוזמן כל פעם להרצות בפני בני נוער גרמנים ובכל מיני פרלמנטים ומוצא שיש רצון כנה לדעת ולזכור את מה שעבר על העם היהודי".

גבריאל בָּךְ (נולד ב-13 במרס 1927) הוא משפטן ישראלי שכיהן כפרקליט המדינה (1969–1982) ושופט בית המשפט העליון (1982–1997). בשנים 1960–1962 היה שותף בהכנת התביעה במשפט אייכמן. בך סיפר כי במשך תשעה חודשים ישב בבית הכלא שבו הוחזק אייכמן והכין את תיק התביעה.

"המפגש עם אייכמן לא היה קל" נזכר בך. "לקראת המשפט קראתי את כל המסמכים ולמדתי את מה שאייכמן עולל ליהודים בכל רחבי אירופה. נדהמתי כל פעם מחדש לגלות כי הוא אף פעם לא הביע חרטה על מעשיו, ולהפך, הוא היה גאה שהוא הצליח למנוע הצלת יהודים. במהלך הכנת התיק נתקלתי גם בפניות של גורמים בכירים בכל מיני מדינות שניסו להציל יהודים, ובתשובתו של אייכמן שתמיד היתה שלילית, שכן, לטענתו, הצלה של יהודים אחדים תפגע בתוכנית להשמדתם".

בך סיפר כי הרגעים הקשים ביותר במשפט היו אותן עדויות, סיפורים אישיים, של ניצולים, שהיה צורך להכין אותם לעדות. "הסיפורים האלה רדפו אותנו בלילה. אותו ילד שהוכנס לתא גזים ולבסוף ניצל ואותה אמא ששאלו אותה האם לירות בה או בבן שלה קודם. אני זוכר שבאחת הפעמים הקרנו סרט דקומנטרי שהביא עדויות על מה שקרה במחנות. אני לא הסתכלתי על הסרט אלא על אייכמן, וראיתי שהוא היה אדיש לזוועות שהוצגו בסרט".

בך לא יוכל לשכוח את רגע פתיחת המשפט. "כשדגל ישראל מונף וסמל המדינה נמצא מאחורי דוכן השופטים, נכנסו שלושה שופטים ישראלים, ואדולף אייכמן קם בפניהם. כולם הבינו ברגע הזה את המשמעות האמתית של הקמת מדינת ישראל".