המשוריינים בשער הגיא. יום הזיכרון תשס"ח
המשוריינים בשער הגיא. יום הזיכרון תשס"חפלאש 90

בעוד פחות משבוע ירכין עם ישראל ראש לזכר חללי מערכות ישראל וינציח את זכרם בטקסים רבים ושונים ברחבי הארץ, אך האם אנו באמת מקפידים על זכר מורשתם של הלוחמים?

בימים אלה מתחילות עבודות הרחבה בכביש העולה לירושלים דרך שער הגיא, הדרך אותה פרצו לוחמי תש"ח בדרכם לעיר הנצורה. המשוריינים שלצד הדרך עודם מזכירים את הקרבות ההם, אך האם הרחבת הכביש, הנגיסה בתוואי הדרך, לא תשנה עד כדי השכחה את הימים ההם. בראיון ליומן ערוץ 7 מביע אבי קהתי, מנהל בית ספר שדה שער הגיא, תקווה שהעבודות לא יפגעו במורשת, אך בקולו ניתן לזהות גם לא מעט ספקות וחששות.

בראשית דבריו מציין קהתי כי השינויים באזור נובעים מצורך תעבורתי ותחבורתי ידוע ומוכר בשנים האחרונות. היעד הוא הרחבת המסלול על מנת לאפשר נסיעה ללא הפיתולים המוכרים, במסלול רחב הרבה יותר ובמהירות גבוהה יותר מכפי שהיא כעת.

בדבריו הוא מציין את התחושה הייחודית שכרוכה כיום בנסיעה בין מבתרי ההרים שמסביב לדרך המתפתלת, תחושה המעניקה תזכורות לאותן שיירות פורצות דרך בימי מלחמת העצמאות, ואולם נראה שתחושה זו לא תימשך בעתיד הקרוב לנוכח ההרחבה והנגיסה בהרים שמסביב לטובת הכביש המורחב. קהתי מספר שהתכניות כוללות הקמת גשרים מחד ומאידך מילוי בעפר של גאיות שיאפשרו מסלול ישר ונוח יותר לכלי הרכב העולים ירושלימה. "פני השטח הולכים להשתנות", הוא אומר.

עם זאת מציין קהתי כי בטרם תחילת העבודות עברו אנשי מע"צ והגופים התכנוניים הליכי תיאום ושיקול דעת מול הגורמים הירוקים כדוגמת הקרן הקיימת ורשות הטבע והגנים. בין השאר גם הוא ואנשיו עומדים בקשר עם אנשי התכנון של מע"צ מתוך תקווה ש"גם מי שייסע במקום בשנת 2050 ייסע בדרך שתמשיך לספר את סיפור השיירות", אומר קהתי.

לפי שעה הוא ואנשיו מציגים שאלות ודרישות בפני אנשי מע"צ במגמה לשמר את ייחודו של המקום ככל הניתן. עם זאת הוא אינו יכול להיות איש בשורות שכן טרם התקבלה החלטה והכרעה באשר לאופן בו תשומר ייחודיותה של הדרך ההיסטורית. "החשש שלנו הוא ממערכת אוטוסטראדה שכל קשר בינה לבין באב אל ואד יהיה מקרי לחלוטין", הוא אומר ומספר כי בקרוב יישבו הוא ואנשיו עם אנשי מע"צ שיציגו בפניהם את התכניות, יעלו הצעות ושאלות וישמעו תשובות.

קהתי מביע תקווה שהצעות שיועלו בשלב כזה בו הדחפורים הראשונים כבר עלו לשטח להכנת והכשרת הקרקע לשינויים המדוברים, הצעות אלה לא נאמרות מאוחר מדי. כעת הוא מזכיר כי התשובות שקיבלו אנשי בית ספר השדה שבניהולו מאנשי הקק"ל ורשות הטבע והגנים הם, שאכן נעשתה חשיבה באשר לאופן בו תימשך שמירת מורשתה של הדרך במקביל לעבודות הפיתוח.