חותמים. השר בנט ואורחו
חותמים. השר בנט ואורחונשרד הכלכלה

שר הכלכלה, נפתלי בנט חתם הבוקר (רביעי) על הסכם לשיתוף פעולה במחקר ופיתוח (מו"פ) תעשייתי בין ממשלת ישראל לבין ממשלת פרובינציית גואנדונג שבדרום סין.

ההסכם נחתם במעמד סגן מושל הפרובינציה הסינית, צ'ן יונסיאן. השר בנט ברך על חתימת ההסכם ואמר: "הגדרתי היום את שיתוף הפעולה עם סין כיעד אסטרטגי עליון עבור משרד הכלכלה. היעד הוא שמאות חברות ישראליות יפעלו בשוק הסיני מהר ככל האפשר. התפקיד שלי כשר הכלכלה הוא לא ליצור עסקים אלא לאפשר עסקים".  

ממשרד הכלכלה נמסר כי ההסכם שקודם ע"י הנספחות המסחרית של משרד הכלכלה בגואנגז'ו יהווה פלטפורמת תמיכה בסיוע המדען הראשי במשרד הכלכלה לחברות ישראליות וסיניות המעוניינות לפתח יחדיו מוצרים ושירותים בעלי רמת חדשנות טכנולוגית גבוהה. לפי הערכות, ממשלת סין תשקיע השנה 220 מיליארד דולר במו"פ.

עוד מציינים במשרד הכלכלה כי כלכלת פרובינציית גוואנדונג נחשבת לגדולה יותר מזו של הונג-קונג, טייוואן וסינגפור. סך התמ"ג של הפרובינציה הסתכם ב-2012 ב-900 מיליארד דולר בקירוב.

"ההסכם הינו תולדה של פעילויות מאומצת של הנספחות המסחרית לקדם שיתופי פעולה טכנולוגיים, מסחריים, ושיתופי פעולה בהשקעות ונועד לאפשר לשתי הממשלות לעודד פעילות מו"פ תעשייתי משותפת לחברות מגואנגדונג וישראל באמצעות הענקת תמיכה כספית ישירה לחברות בהיקף שווה ערך לסכום של עד 50% מעלויות המו"פ. יישום ההסכם בישראל יתבצע על ידי משרד המדען הראשי במשרד הכלכלה, ובצד הסיני על ידי המחלקה למדע ולטכנולוגיה של ממשלת פרובינציית גואנגדונג. יש לציין כי במהלך שנת 2013 מתכננת ממשלת סין להוציא לפי הערכות 220 מיליארד דולר על מחקר ופיתוח (לעומת 160 מיליארד דולר ב-2012)", אומרים במשרד. 

יצוין כי הסכם זה מתווסף להסכם קיים לשיתוף פעולה במחקר ופיתוח תעשייתי בין ישראל לבין משרד המדע הסיני של הממשלה המרכזית, וכן לשורת הסכמים מקומיים של ישראל מול פרובינציות ג'יאנגסו ושנדונג והערים שנגחאי ושנז'ן אשר מופעלים על ידי לשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה, והוא צפוי לעבות את מערך שיתוף הפעולה הקיים ולאפשר פלטפורמת תמיכה לחברות ישראליות וסיניות המעוניינות לפתח יחדיו מוצרים ושירותים בעלי רמת חדשנות טכנולוגית גבוהה.

אבי חסון, המדען הראשי של משרד הכלכלה,  ציין כי "ההסכם, הינו פרי עבודה מתמשכת מול סין במטרה לחזק את הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות באמצעות חיזוק היתרונות התחרותיים של שני הצדדים בשוק הגלובלי . הסכם זה מצטרף לשורה של הסכמי שת"פ במו"פ (מחקר ופיתוח)  תעשייתי אשר מפעילה לשכת המדען הראשי על מנת לעודד שיתופי פעולה בין חברות ישראליות לחברות סיניות."   כמו כן ציין המדען כי "הפעילות המשותפת של משרדנו מול סין הולכת וגוברת כתוצאה מהביקוש הרב לכך בתעשייה. תמיכת המדען הראשי בפרויקטים במו"פ עם סין צומחת בקצב המהיר ביותר ואנו תומכים בעשרות בפרויקטים בכל שנה".

דני טל, הנספח המסחרי של משרד הכלכלה בגואנגז'ו בירת פרובינציית גואנגדונג אמר כי "לאור גודלה הגיאוגרפי של סין וחשיבות הפעילות הכלכלית במדינה זו, קידום תחום המו"פ התעשייתי עימה מתנהל הן מול הממשל המרכזי והן מול ערים ופרובינציות נבחרות. במסגרת תוכנית החומש של פרובינציית גואנגדונג עד 2015 יקודמו מיזמים בתחומים האנרגיה- בפרט יעילות אנרגטית, טיפול בפסולת ומי שפכים, אלקטרוניקה, מחשוב ענן, תקשורת, תעופה, ורכב. מדובר במעל ל50 מיליארד דולר שממשלת הפרובינציה עתידה להקצות לטובת המיזמים הללו. הפיתוח המואץ הקיים והמתוכנן הופכים את שיתופי הפעולה בתחומי מחקר ופיתוח מול גואנגדונג, להזדמנות גדולה עבור החברות הישראליות".