שר האוצר יאיר לפיד
שר האוצר יאיר לפידפלאש 90

שר האוצר הטרי, יאיר לפיד, מתחיל להבין את גודל הטעות שעשה כשהסכים לקחת על עצמו את תיק האוצר.

לפיד, בעל טור שנהנה במשך שנים מאהבת הקהל, מתקשה להסכין למצב החדש שנוצר. הוא מבין פתאום את מחירה של תהילת המיניסטר - הצורך לקבל החלטות והכורח לעמוד מאחוריהן. המעבר החד מכתיבת הטור הפופולרי לעמדת מקבל ההחלטות, המאוד לא פופולריות, קשה מאוד ללפיד והוא עושה הכול כדי לזכות לכמה פירורים של אהדה. הצורך של שר האוצר להסביר את עצמו הוא כנראה הסיבה לפעלתנותו הרבה בדף הפייסבוק האישי שלו. אך שם גם נמצאים המוקשים הגדולים ביותר.

אם היה אפשר להחזיר את גלגל הזמן אחורה, ספק גדול אם לפיד היה כותב פעם נוספת על ריקי כהן. למי שכבר שכח נזכיר בקצרה: לפני כשלושה שבועות, בעיצומו של חג שביעי של פסח, ניצל לפיד את דף הפייסבוק שלו על מנת לספר על פגישה עם בכירי משרדו. במהלכה של הישיבה, בין המצגות עם טורי המספרים, עצר לפיד את הדוברים וביקש לדבר על ריקי כהן. "ריקי כהן מחדרה", כתב לפיד בפייסבוק, "היא בת 37, מורה בבית ספר תיכון. הבעל שלה עובד בחברת היי-טק במשרה לא בכירה, והם מרוויחים ביחד קצת יותר מעשרים אלף שקל בחודש. יש להם דירה והם נוסעים פעם בשנתיים לחו"ל, אבל אין להם שום סיכוי לקנות בעתיד דירה לאחד משלושת הילדים שלהם". לטענתו של לפיד, ריקי כהן "היא זאת שמייצגת את מעמד הביניים הישראלי - אנשים שקמים בבוקר, עובדים קשה, משלמים מיסים, שאינם שייכים לשום סקטור אבל מחזיקים על גבם את כל הכלכלה הישראלית".

באותו פוסט הבטיח לפיד לדאוג לאנשים מסוגה של כהן. "הכלכלה הישראלית מבוססת על מעמד הביניים, על האדם שעובד ומשלם מיסים. אם אתה מאפשר לו תנאי מחיה נורמליים ונותן לו להרגיש שהממשלה עומדת מאחוריו, הוא יפרח והמדינה תפרח איתו. אני לא מוכן שבמשמרת שלי נהפוך ליוון או לקפריסין. יכול להיות שההתחלה תהיה קשה, אבל עם הזמן האנשים שמחזיקים את כל המדינה על גבם יגלו שהם כבר לא הכספומט שאליו המדינה תמיד הולכת בכל פעם שיש לה בעיה", כתב לפיד. הטור הזה גרר אין ספור תגובות זועמות. חלקן תהו האם לפיד מחובר למציאות כשהוא מכנה את אותה ריקי כהן מעמד ביניים, אחרים שאלו להיכן נעלמו העניים. אבל נדמה שהפוסט הזה סיבך את לפיד בעיקר עם עצמו.

מפגין נגד עצמו

הפעם הבאה שלפיד הסתבך הייתה כשאחד מבכירי משרדו נפגש עם יו"ר התאחדות הסטודנטים והציג בפניו שתי חלופות: העלאת שכר הלימוד או קיצוץ בתקציב ההשכלה הגבוהה. לפיד נבהל מזעמם של הסטודנטים, מיהר לפייסבוק וכתב ממש כך: "איש לא החליט להעלות את שכר הסטודנטים, אין שום אולטימטום באוויר, ואילו חשבתי שהולכים לפגוע בסטודנטים הייתי נוסע אליי הביתה כדי להפגין נגד עצמי בעצמי. אז למה נציגי התאחדות הסטודנטים פרסמו את זה? כדי שאני אאלץ להכחיש ואז הם יוכלו לומר שהם כופפו אותי".

שתי אפיזודות הפייסבוק הללו מדגימות יותר מכול את המצוקה שבה נתון לפיד, הנאמנות הכפולה שבתוכה הוא חי. מצד אחד הוא חש את עצמו מחויב לניהול כלכלה אחראית, כמי שתמיד התריע מפני פופוליזם לפיד אינו מוכן להיות פופוליסט. בעיני רוחו הוא רואה את עצמו כמין צ'רצ'יל קטן, כזה שמבטיח דם יזע ודמעות עם סוף טוב והציבור הולך אחריו באש ובמים. אך המציאות בשטח מורכבת הרבה יותר, משום שלפיד מיצב את עצמו במקביל גם כמגנו של מעמד הביניים. מעמד זה, ולצורך העניין כמעמד הביניים ייחשב כל מי שאיננו עשיר ממש ואיננו עני ממש, הוא הקבוצה הרגישה ביותר בחברה. אלה אנשים שאינם עניים, אולם למדיניות הממשלתית ישנה השפעה ישירה על רווחתם. העשיר מרגיש את המדיניות הממשלתית בחשבון הבנק שלו, אבל לא בחיי היומיום. העני מצבו קשה ממילא. אך מעמד הביניים הוא זה שמתנדנד בין מצוקה לרווחה, וחש על בשרו כל שינוי מדיניות. אכיפת מדיניות כלכלית אחראית פירושה קיצוץ בתקציבים. אולם הקיצוץ, כמעט כל קיצוץ, יפגע ישירות במעמד הביניים.

קחו למשל את ריקי כהן עם שלושת ילדיה. קיצוץ קצבאות כמו זה המתוכנן אמור להפחית לה 251 שקלים בחודש, סכום לא גבוה לכאורה. אך בחשבון שנתי מדובר ב?3,012 שקלים. בשנתיים מדובר כבר על 6,024 שקלים. קיצוץ כזה יגרום לכך שריקי, שעד היום טסה פעם בשנתיים לחו"ל, תצטרך לוותר על ההרגל ולהסתפק בחופשה אצל הסבתא בחיפה. כמעט אי אפשר לחשוב על קיצוץ, מלבד בתשתיות ובביטחון, שישאיר את ריקי מחוץ לתמונת הנפגעים. גם העלאות מיסים תפגענה בריקי ובבעלה ישירות.

לפיד לא יודע במי לפגוע ראשון ומוצא את עצמו במצוקה. ריקי היא מעמד ביניים, הסטודנטים הם מעמד ביניים, ופתאום בכל סעיף קיצוץ צץ לו מעמד הביניים. מנגד הוא מסתבך עם יעד הגירעון. הפתרון: להגדיל את האוברדרפט, כלומר את הגירעון. אולם לזה נתניהו אינו מסכים ונתלה בנגיד פישר שהביע התנגדות נחרצת למהלך. הגדלת גירעון בנקודת הזמן הנוכחית עלולה לסבך את ישראל במידה ניכרת ולהעמיד את יציבותה הכלכלית בספק. נדמה שבמקום הזה פישר, ובעקיפין גם נתניהו, לא מוכנים לוותר, ולפיד ייאלץ להיכנס למשבצת האיש הרע בעל כורחו. המיצוב הזה לא יעשה ללפיד חיים קלים, וההפגנות מול משרדי יש עתיד ומול ביתו הפרטי רק בראשיתן. השאלה היא האם לפיד יצטער לבסוף שנטש את העיתונות ועבר לכורסת מקבלי ההחלטות.