גדר ההפרדה
גדר ההפרדהצילום: פלאש 90

הפלסטינים המתגוררים בשכונת צור באהר ובשכונת הדואר, בצד הישראלי של גדר ההפרדה, ורשומים במרשם האוכלוסין הישראלי, יקבלו הזכויות והחובות לפי חוק הביטוח הלאומי וחוק ביטוח בריאות ממלכתי.

עמדה זו גובשה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין - לאחר שנועץ, בין היתר, עם היועץ המשפטי של המוסד לביטוח לאומי, עמוס רוזנצוייג.

עם זאת, היועץ המשפטי לממשלה קבע כי מזכויות אלו לא יהנו מי שעברו להתגורר באותם שטחים לאחר המועד שבו נקבע תוואי גדר ההפרדה, שכן הם בחרו מרצונם להתגורר בשטחים אלו תוך מודעות לקיומה של הגדר.

הנחיה זו של היועץ המשפטי לממשלה באה בעקבות כמה הליכים התלויים ועומדים בבתי הדין לעבודה בתביעתם של תושבי שכונות אלו אשר דרשו זכויות שונות, על אף שהם לא מתגוררים בשטח מדינת ישראל.

דרישותיהם של תובעים אלה נומקו בכך שהם מתגוררים בין שטח מדינת ישראל לבין גדר ההפרדה (קרי: הם מתגוררים בצד הישראלי של גדר ההפרדה, על אף שלא בשטח מדינת ישראל).

במשרד המשפטים מציינים הבוקר (חמישי), כי עמדה זו תעמוד בעינה כל עוד המצב המשפטי והמדיני יעמוד בתוקפו כפי שהוא היום וכל עוד תתקיים גדר ההפרדה במתכונת הנוכחית.

הנושא נדון בימים אלו במספר תיקים התלויים ועומדים בבתי הדין לעבודה. המוסד לביטוח לאומי הגיש, על דעת היועץ המשפטי לממשלה, עמדה זו לבתי הדין.