מה יעלה בגורל ה"כחלוניזם"?
מה יעלה בגורל ה"כחלוניזם"?פלאש 90
1. מי לא שיבח את שר התקשורת לשעבר משה כחלון על המהפכה שאירעה בהשראתו בשוק הסלולר הישראלי? "תהיו כחלונים", אמר נתניהו לשריו בממשלה הקודמת.
 
ואכן, בהשראתו של משה כחלון קרתה המהפכה הגדולה, במסגרתה נחתכו חשבונות הסלולר של הישראלי הממוצע בחצי ולעיתים ביותר מכך. שילוב של שימוש מושכל בתורת המשחקים יחד עם תעוזה ונחרצות גרמו לשוק הסלולר לשנות את פניו. אולם, כאשר ה"כחלוניזם" מרים את ראשו, הריאקציה למהלך מופיעה, ובמקרה הזה היא הופיעה מהר מאוד.
 
2. מרבית הישראלים כלל אינם מודעים לכך, אולם שוק הסלולר שינה את פניו במהלך החודשים האחרונים מכיוון נוסף. בתוך זמן קצר החלו מהלכים להתארגנות העובדים במסגרת ההסתדרות (החדשה או הלאומית) בכל אחת משלוש חברות הסלולר הגדולות. בחברת פלאפון המהלך נמצא כבר בשלב מתקדם של משא ומתן עם ועד עובדים שהוכר ככזה, בסלקום ובפרטנר המהלך עוד בחיתוליו. החברות, שפעלו עד היום במודל עסקי גמיש מבחינת העסקת עובדים תיאלצנה לעבור למשטר של עבודה מאורגנת, משטר שמקשה מאוד על התנהלותן העסקית של החברות (יתכן בהחלט שבצדק, זה איננו נושא הדיון).
 
3. הסיבה לשינוי שחל בחברות הסלולריות איננה סמינר אידיאולוגי שהעבירו כמה עובדים לחבריהם, אלא ההבנה שחלחלה קצת מאוחר מידי לעובדי החברות הללו שהקרקע רועדת תחת רגליהם. מאות עובדים כבר פוטרו בחברות הסלולריות ואלפים עוד יאבדו את מקום עבודתם בגלל רפורמות כחלון. זו מתמטיקה פשוטה. פחות כסף לחברה שווה קיצוץ בהוצאות. קיצוץ בהוצאות שווה קיצוץ במצבת העובדים כלומר פיטורין. העובדים מצידם מנסים להגן על המעט שנותר.
 
למי שזה לא היה ברור עד עכשיו נכתוב את זה בצורה ברורה יותר. המהפכה שחתכה לכם את חשבונות הסלולר זרקה ועוד תזרוק מאות ואלפי עובדים לרחוב. חלק מהעובדים הללו ימצא עבודה תוך זמן קצר יחסית אך יאבד יתרונות חשובים שצבר מכוח חוק ונוהג בעקבות ותק עבודתו בחברות הסלולריות הותיקות. חלק נוסף מהעובדים לא ימצא עבודה עוד חודשים ארוכים ולמעשה איבד את כל עולמו.
 
שוב משוואה פשוטה. חיסכון בכסף בחשבון הסלולרי שווה לפגיעה קשה עד אנושה באלפי אנשים. יש מי שיאמר: זו דרכו של עולם, חברה צריכה להיות יעילה ולספק שירותים במינימום עלויות. עובד שאיננו נחוץ באמת בחברה איננו צריך להיות בה, שוק העבודה הוא גדול ומי שמעוניין בסוף ימצא את מקומו. אולם יש בהחלט מי שמתנגד לתפיסה הזו.
 
4. שר התחבורה ישראל כץ רצה מאוד להיות כחלון. הוא רצה להיות כחלון עוד לפני הבחירות אך לא הספיק, אז הוא מעוניין להיות כחלון כעת. האמת הפשוטה היא שמחירי הטיסות לישראל וממנה יכולים להיות זולים יותר אם כל חברה אירופאית תוכל להתחרות על הפעלת הקווים. את האמת הפשוטה הזו איש לא מנסה להסתיר, גם לא העובדים השובתים הבוקר בחברות התעופה הישראליות. אם השמיים יהיו פתוחים תוכלו לטוס לפריז וללונדון יותר בזול, למעשה הרבה יותר בזול. הבעיה היא שגם כאן יהיה מי שישלם את המחיר והמחיר יהיה כואב הרבה יותר מאשר במקרה הכחלוני.
 
5. חברות התעופה הישראליות כבר מזמן אינן במצב משביע רצון. שוק התעופה העולמי הקשה והתנהלות כלכלית לא מוצלחת הביאו את שלוש החברות, זו הלאומית שהפכה לפרטית והשתיים האחרות שהיו פרטיות תמיד, אל עברי פי פחת. בניגוד לחברות הסלולר שנהנו ממרווח לא קטן שאיפשר להן לספוג הפחתה בהכנסות במידה מסוימת ועדיין להיות רחוקות מקריסה, במקרה של חברות התעופה המרחק בין חיים ומוות הוא קצר מאוד. התחרות עם החברות הזרות עלולה בסבירות גבוהה להביא להתמוטטות של חברה ישראלית אחת או שתיים, וזאת משום שהן לא תצלחנה לעמוד בתחרות.
 
6. בניגוד לעובדי חברות הסלולר, העובדים בחברות התעופה כבר מאורגנים מזה שנים. אלו עובדים שכבר הבינו את הבעיה מולה הם עומדים ובניגוד לעובדי הסלולר הם לא יתנו לשר כץ להיטיב עם יתר האזרחים על גבם ללא קרב. עובדי חברות התעופה אומרים משהו פשוט: שום רפורמה והוזלת מחירים לא שווה אלפי מפוטרים. הישראלים ישלמו יותר אבל לנו תהיה עבודה. גישה זו, שמיוצגת במידה רבה על ידי הפלג הסוציאליסטי בכנסת, ואשר המייצגת הבולטת ביותר שלו היא שלי יחימוביץ', לא רואה בכחלוניזם בשורה. לדעתה של יחימוביץ' הוגן בהחלט לדרוש מהאזרחים לשלם יותר על מנת לשמור על שוק עבודה יציב. אין הוזלה השווה את קריסת חייהם של עובדים שיפלטו משוק העבודה ולא יחזרו אליו יותר. מה אומר הכחלוניזם לעומת זאת? את זה כבר סיפרנו למעלה.
 
7. המאבק כעת הוא בין היחימוביצ'יזם לכחלוניזם, בין מי ששם את הדגש על ההגנה על מקומות העבודה ובין מי ששם את הדגש על הפחתת המחירים. עובדי חברות התעופה הישראליות הסירו את הכפפות וכעת ניתן יהיה לראות האם רפורמות "כחלוניסטיות" בדרך או שמא הכיוון הולך להשתנות.