הרב רפי פרץ
הרב רפי פרץשלומי שלמוני

הכותרת ב"הארץ" זועקת הבוקר על רקע פסק ההלכה מבית הרבנות הצבאית בהלכות מזוזה בבסיסי צה"ל.

בפסק ההלכה נאמר כי "התפיסה הרואה גויים כשקולים בזכויותיהם במדינה נוגדת את דעת התורה, ואין תוקף הלכתי לנציגי המדינה לפעול בניגוד לרצון התורה”.

מחברי הספר דנים בשאלה אם רכוש המדינה הוא "ממון ציבורי", "אפילו אם נגדיר את רכוש המדינה ממון שותפים, מאחר שהציבור ככלל הוא יהודי, ממילא כל עוד הנכרים לא קנו חלק בנכסים, אין להם זכות ברכוש המדינה”.

בנוסף, הם קובעים כי "ממילא התפישה הרואה את הגויים כשקולים לישראל בזכויותיהם במדינה נוגדת את דעת התורה, ואין תוקף הלכתי לנציגי המדינה לפעול בניגוד לרצון התורה".

הספר עוסק גם בשאלה "אם מבנה שמתגוררות בו חיילות חייב במזוזה? אם קצינה בכירה יכולה לקבוע את המזוזה בשעת חנוכת מבנה חדש בבסיס?". בתשובה נכתב כי נשים חייבות במזוזה, ולכן רוב פוסקי ההלכה קבעו כי הן יכולות לקבוע אותה בעצמן. אולם, כותבים ברבנות הצבאית, מכיוון שבסיסי צה”ל הם מסגרת ציבורית “ראוי יותר להחמיר” ואין לאפשר לקצינה בכירה לקבוע את המזוזה. זאת מאחר וידוע ש”כל כבודה בת מלך פנימה... במסגרת ציבורית ראוי יותר להטיל את קביעת המזוזה על איש".

ברבנות הצבאית פוסקים בנוסף כי “המערכת הצבאית חייבת, בתור בעל הבית, לקבוע מזוזה בחדרי המגורים, גם באלו שדרים בהם חיילים גויים. עם זאת, במקום שיש לחוש לביזיון המזוזות, על רב היחידה להחתים את מפקדי היחידה על המזוזות, כדי שניתן יהיה להעמידם לדין בשעת הצורך ובכך למנוע ביזיונן".

בראש המערכת המוציאה את ספרי ההלכה עומד אל”מ הרב אייל קרים, יוצא סיירת מטכ”ל בעל שם בתחום הלכה וצבא, שהובא לרבנות על ידי הרב הראשי לשעבר אביחי רונצקי, כדי לשמש פוסק ההלכה בעניינים אלה. את הספר עצמו חיברו הרבנים סרן אלכסנדר רונס, סרן דב ברקוביץ’ וסרן חנניה שפרן.