נמל תעופה בן גוריון
נמל תעופה בן גוריוןצילום: פלאש 90

מליאת הממשלה אישרה בישיבתה השבועית את הסכם התעופה האירופי – ים-תיכוני ("שמיים פתוחים"), בין ממשלת ישראל לבין המדינות החברות באיחוד האירופי והמדיניות החברות בו.

מטרת הרפורמה היא הגברת התחרות בתחום התעופה האזרחית לישראל וממנה.

15 שרים תמכו, 3 התנגדו-סופה לנדבר, יצחק אהרונוביץ' ועמיר פרץ. השר יאיר שמיר לא השתתף בהצבעה, בשל היותו יושב ראש דירקטוריון אל על.

בהצעת המחליטים שהובאה לממשלה נכתב, כי, "הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופי נועד להביא לליברליזציה בקווי התעופה בין ישראל למדינות האיחוד האירופי שתאפשר את הוזלת מחירי הטיסה בין ישראל ואירופה ופתיחת יעדי טיסה חדשים בכל רחבי מדינות האיחוד האירופי ללא הגבלה. כמו כן יאפשר ההסכם להגדיל את התיירות הנכנסת וכתוצאה מכך לסייע לחוסנו של המשק".

הסכם שמיים פתוחים כולל בתוכו מנגנון יישום הדרגתי למשך כחמש שנים, וזאת במטרה לאפשר לחברות התעופה הישראליות להיערך למבנה התחרותי החדש בענף התעופה.

שר האוצר יאיר לפיד אמר במהלך הדיון: "רפורמת השמיים הפתוחים טובה לישראל. היא תוביל להורדת המחירים ולהגברת התחרות, ולא תפגע בהיקף מקומות העבודה במשק אלא להפך".

לפיד ציין כי התאחדות התעשיינים מעריכה שיווצרו כ-10 אלפי מקומות עבודה חדשים וכי ייצור מקומות עבודה הוא אחד היעדים המרכזיים שהציב משרד האוצר במרכז סדר היום שלו.

שר האוצר הזכיר כי ההסכם ייכנס לתוקפו רק בעוד שנה (אפריל 2014) ואמר כי לאחר אישור ההסכם יחל דיאלוג עם חברות התעופה על מנת לאזן בין ההתייעלות המתחייבת לבין צרכי חברות התעופה הישראליות, עובדיהן וצרכי הבטחון בטיסות לישראל וממנה.