אזיקים
אזיקיםצילום: פלאש 90

'מוסד לעבריינים צעירים', עונש חינוכי או הרס החינוך? אם שואלים את ששת עורכי הדין של 'חננו' שעמלו לאחרונה על תיק משפטי מורכב בו הואשמו בתקיפה מספר נערים ביניהם שני קטינים, התשובה היא חד משמעית – לא! "בית מעצר הוא אכן חוויה בכלל לא נעימה, ק"ו כשמדובר בנערים שהצעיר מביניהם רק בן 15 וחצי" אומרים ב'חננו' ומוסיפים כי "במקרה הזה ממש לא היתה ברירה אלא להתעקש שישארו במעצר עד שתמצא חלופה סבירה שלא תחריף את המצב ותפגע בנערים".

שלושת הקטינים נעצרו לפני כחודשיים בחשד למעורבות בשני מקרי תקיפה. למרות המלצת שירותי המבחן לשחרר למעצר בית כבר לפני חודש, דרשה המשטרה מבית המשפט לשקול זאת שנית לאור כך שמדובר בשני מקרים שונים. כיוון שמדובר בנערים צעירים ללא עבר פלילי, הנחת היסוד של שירותי המבחן היא שלא טוב להם לשהות במעצר מלא, לבסוף הציעו שירותי המבחן חלופת מעצר פחות מקילה ממעצר בית, 'מוסד לעבריינים צעירים'.

עורכי הדין של הנערים מטעם עמותת 'חננו' התנגדו בתוקף לחלופת המעצר המדוברת, "הניסיון מראה שהמקומות הללו משיגים בדיוק את התוצאה ההפוכה מהנדרשת, במקום שהנער ישתקם ויחזור לדרך הישר, המקום משמש עבורו כחממה לגידולו כפושע מתקדם".

בתיק המורכב שהנהל במקביל בשני בתי משפט, האחד בתל אביב והשני בנצרת, הוגשו כתבי אישום כנגד ארבעה נערים – שלושה מהם קטינים. שישה עורכי דין של חננו ניהלו במקביל את שני התיקים בבתי המשפט לנוער בת"א ובנצרת. בתחילה היו עצורים בתיק חשודים נוספים ששוחררו לאחר מספר שבועות לאחר שהתברר כי אין הם מעורבים במקרים המדוברים לכאורה. כאמור היחס המחמיר מצד בתי המשפט היה עקב כך שמדובר בשני מקרי תקיפה.

לאחר חודשיים של דיונים הגיע ביהמ"ש בת"א לשלב בו מוצגות הראיות לכאורה. במהלך הדיונים התברר כי למשטרה יש קושי גדול בהצגת הראיות וכי התקיפה המדוברת עומדת בסימן שאלה גדול.

לאור הנ"ל החליט השופט ציון קאפח, שופט ביהמ"ש לנוער בביהמ"ש המחוזי בת"א, לשחרר את הנערים למעצר בית ולא למוסד שיקומי כהמלצת שירותי המבחן. "...חל מהפך בתמונה העובדתית", כתב השופט קאפח בהחלטתו ופרט, "מעורבותם של המשיבים בתקיפת המתלונן אינה ברורה כלל ועיקר וקיימות תמיהות למכביר".

בהמשך הורה גם שופט ביהמ"ש המחוזי לנוער בנצרת, יונתן אברהם, לשחרר את הנערים לביתם לפי התנאים שנקבעו בביהמ"ש בת"א. השניים תלו את החלטתם בכך שמדובר במקרה יחיד ולאור הנסיבות די בכך שיהיו במעצר בית בפיקוח הוריהם בנוסף לאזיק אלקטרוני המאפשר לאתרם בכל עת. החשודים שוחררו לביתם לאחר הפקדת ערבות כספית.

ב'חננו' מביעים סיפוק לנוכח השחרור, "אמנם מאוחר, אבל אנחנו מרגישים שההתעקשות הייתה שווה את המאמץ. ויש כאן ממש הצלה עבור הנערים האלה".

עו"ד עדי קידר מסכם את הזווית המשפטית בתיק: "לאחר מאבק משפטי ממושך ומורכב שלשמו התכנסו ששה עו"ד מעמותת חננו, בצעד נדיר קבע ביהמ"ש המחוזי כי בנוגע לאחד התיקים חל כרסום משמעותי בראיות המשטרה. שמיטת הקרקע מתחת לטענות המשטרה – שעל בסיסן הוגש אחד מכתבי האישום, שינה את התמונה ואיפשר את שחרורם של הנערים לביתם".